
Az a legszebb egy előadásban, ahogy
elkezdődik. Amikor még nem tudni semmit, bármi megtörténhet, körvonalak
válnak ki a homályból, üres színpadon állnak, mi várunk, ők várnak, és
sejtjük, sőt reméljük, hogy ezek az alakok lassacskán kontúrt és formát
kapnak, megszerzik helyüket a térben, és összeáll a kép. Meg széttörik.
Várakozni, az a legjobb a színházban.
Léptek hallatszanak a sötétben,
szomorúan koppanó férfiléptek. Megszólal egy hang: „csak sötétben lehet
keresni”– mondja, és kigyulladnak a reflektorok. Olyan világot
világítanak meg, melyben már nincs keresnivalónk. Ami keveset találni
lehetett volna benne, azt rég megtalálták, tanulságát levonták, az a
szomorú, és nincs hova tovább indulni belőle.
Az Andaxínház sötétre táguló pupillái csak magányt látnak. Végső,
visszavonhatatlan, megkérdőjelezhetetlen, ijesztően egyszerű magányt.
Etűdök követik egymást, sötét választja el őket, a két sötét között
rövid időre megjelenő fénykörökben magányos alakok állnak. Nincs köztük
kapcsolat. Néha egyedül vannak, néha párosával, mozdulataik néha
összehangolódnak, többnyire függetlenek egymástól, de mindez nem töri
meg rettentő egyedüllétüket.
A nők: míg egyedül vannak, élnek. Vonzóak és kihívóak. Aztán férfi
kerül a közelükbe, és megfagy a levegő. Sok fekete jégcsap ők, hidegek,
üres héjak. Mindegyiküknek egyetlen jellemzője van: a magánya. Nem
variációk, csupán egyetlen, alapvetőre csupaszított állapot
megsokszorozódásai. Olyan magányosak, hogy saját magukhoz sincs közük,
saját belsőjüket sem érik el. Ha lázadtak, éreztek valaha, rég
feladták, mi nem a harcot látjuk, csak a tájképet, melyről az utolsó
csata emléke is rég elkopott.

Talán nincs is belsejük. Csak körvonalaik vannak, belül üresek.
Formásak: egyedül a megformálás élteti őket. Ettől olyan jól
fényképezhető az előadás. Minden jelenet csak azért kezdődik, hogy
végül kimerevedő képpé válhasson. Mintha fényképalbumban lapozgatnánk,
ám egy gonosz varázslat mind ugyanazt láttatná az elénk kerülő fotókon.
Fény. Sötét. Fény. Sötét. Fénykép, fénykép, fénykép, fénykép.
Gyógyíthatatlanul ugyanazt mutatja mindegyik.
A fénykörből, a fényképből nincs kilépés, a szabályok egyszerűek, és
már az előadás kezdetén nyilvánvalóak. Így múlik el minden. Nem élet
ez. Nem halál. Hisz nincs idő se, és ha volt valaha, hát rég megállt.
Egyetlen tény ural el mindent e végső sterilitásban, sajna ez
lejátszott játszma, felesleges volt elkezdeni is.
Egy vékony vörös szál azért keresztülhúzódik az általános feketeségen:
minden szereplőre jut belőle kicsi, minden nő kezébe is jut belőle
kicsi, falják a paradicsomot, piros cipőjük megcsillan a fekete gumin,
piros tincseik kivillognak fekete hajukból. Ettől látszik jobban a
fekete. Ettől hiszik ők, hogy színes a kép.
És végül az utolsó fénysugár táncost mutat: mozdulat oldja a
dermedtséget. Küzd vele, rövid szólója lázadás, táncával mindent
visszavonna, amit addig láttunk. Azért harcol, hogy a fényben is legyen
mit keresni, hogy a színpadon választ is találhassunk, vagy legalább
újabb kérdésig juthassunk el a régitől. Táncol, hogy lépni lehessen,
mozdulni végre, ki a feketeségből. És veszít.
Az előadás a Gin Tonic segítségével valósult meg.