
A fesztivál előrehaladtával minden
nap kaptunk valami frisset, olyasmit, ami nem volt még a héten. Az első
szigorúan vett komoly esemény a Novogo Fronta Ólomköde volt, a Hattyú
Dal a szent színházat célozta be, a Szkéné hozta ránk a parttalan
nevetést, és most az Artustól szépségügyben kaptunk értesítést.
Ha azért megyünk színházba, hogy vagy megrendüljünk, vagy meglepjenek
bennünket, akkor nem volt tévedés a szombat este. Van, aki szerint nem
volt ebben semmi meglepő, Godáék nem adtak többet vagy újat ahhoz
képest, amit tíz éve csinálnak, de hát most a miértektől
eltekinthetünk, s annyit szögezzünk le, hogy a fesztivál legtisztább
koreográfiájával szembesültünk tegnap este. Láttunk két szép embert és
három gyönyörű emberlányt, amint pontos, kitartó fegyelemmel
egyensúlyoznak bizonyos színpadi műfajok határmezsgyéin, elidőznek a
mozgásszínházban, beugranak a Szkéné-féle népies paródiák házába, aztán
éjfél előtt még becélozzák a képmutogatós történetmondás tartományát is.
Nem tudni, milyen lenne ez az élménybeszámoló, ha szerzőjének lett
volna szerencséje az eredeti, monumentálisra formált, több mint három
órás performance-folyamhoz, de lehetetlen nem gondolni a piros
elefántra. Talán innen az érzés, hogy a váltások közül hiányzott az
átmenet, de rögtön ott a válasz, hogy ugyan, mi szükség a tapintatos
átkapcsolásokra, különben is, mi szeretjük mind az öt ízt, vagy
legalábbis igyekszünk így élni.
Élményadóink betűtalpas kis létrácskákból (hidacskákból?) építenek
hajszál-illékony tornyokat, lécekkel küzdenek és
öltöztetnek-vetkőztetnek, pálcavárat emelnek, pálcasorral ágyaznak a
pihenni vágyónak. Vakká tesznek, majd irányítanak egy férfit;
félelemetes egyensúlyok, borotvaél. Szerethető tárgyakat mozgatnak a
szereplők. Egy kis emberke mászik az egyik férfi nadrágszárán, galamb
ül a pálcán, kis kutacska merít a lélekmélyből, mérlegre kerül az
érintés finomsága. A játékokban tapasztalt egymásrautaltság, az
egymásra figyelés szuperpontos átélése szépen rímel a Thealter Body
Weather Laboratory kurzusának eszköztárára. Test és

szellem közös
megnyitásából és nyitva tartásából láttunk szép bemutatót.
Jó nézni Gold Bea és Nagy Andrea decens mozgását, aktuális
mozdulatlanságaikban is sokszor kell elidőzni rajtuk a szemnek. Apropó
szemek. A csapat erőssége a mimikai eszközök alkalmazása, a szemek
játéka, a szemkontaktusok időzítése és kitartása. Mándy Ildikó
markánsabb jelenléte sikeresen ellenpontozza partnernői könnyedségét.
Pintér Béla prózai betétje, a magyar népmesezanza telitalálat.
Felszabadultan lehet nevetni, arcjátéka messze afölött van, amit
kőszínházi kollégái adnak elő szórakoztatás címszó alatt. A kivételek
nem jutnak eszembe. Ugyancsak Bélánk jegyzi a képmutogatós záróképet, a
trónterem fénnyel való megtöltésének történetét hihetetlenül pontosan
csípi nyakon.
Ha nem jön el az Artus, az olyan lett volna, mint a desszert előtt
felállni az asztaltól, és szegényebbek lettünk volna egy tanmesével,
mely arról szól, hogy amikor szénával vagy homokkal félig megtöltjük a
színházat, akkor is csak a fényt akarjuk oda bevarázsolni.