(Szeretem bámulni, ahogy épül egy
színpad, Döbrei Dénes viszont csinálni szeretné inkább. Szombat éjjel a
Zsinagógában bontják az Artus díszleteit, készülnek a Nyári Mozi
vasárnap esti előadására. Nincs sok idő beszélgetni.)
Más ez az előadás attól, hogy itt, Szegeden készítettétek? Látszik rajta a város egyáltalán?
Ha nem itt csináltuk volna, el sem készül. Kellett hozzá a régi
barátság a MASZK-kal. És még sok minden más. Ez az előadás azért
készülhetett itt és így, ahogy készült, mert Christine Quoiraud
segítségével nemzetközi társaság jött össze, mert Szentmihályteleken
dolgozhattunk öt napig, mert barátok vettek körül – ezek az energiák
egyesültek, és ezek hozták létre az előadást. Az, hogy tényleg
létrejött-e, csak vasárnap este fog kiderülni.
Még nem biztos?
Kockázatos vállalkozás ilyen rövid idő alatt létrehozni egy előadást. A
nulláról kezdtük, öt nappal ezelőtt csak a díszlet volt meg, és a
fejemben félig, hogy mit akarok. Sokkal több nem is lehetett, négy
francia társunkkal, a három zenésszel és az énekesnővel még sosem
dolgoztam együtt. Csak fél éve ismerem őket. Láttam egy párizsi
koncertjüket, eszembe jutott, hogy jó lenne velük dolgozni: akkor még
nem is gondolkoztam azon, hogy miben és mikor. Megkérdeztem, mit
szólnak hozzá, ők meg azt felelték: gyerünk.
És hogy lett ebből paradicsom?
Ezt Lálity Istvánnak köszönhetem, akivel a Nyári Mozit alapítottam.
Most Dominikában van étterme. Sokat levelezünk ételekről, így került
szóba a paradicsom legendája. De valójában a konyha a lényeg, talán
jobb cím is lenne a Konyha. Az életünk – a színházi életünk –
legfontosabb epizódjai konyhákban játszódtak. Beszélgetések, főzések,
sőt, performance-okra is ott készültünk. Mindig a konyha körül forogtak
a dolgok. A konyhában benne van az is, hogy az ember keveri az ízeket,
megpróbálja az ételen keresztül a saját világát is megtalálni. Ahogy
főzöl, olyan ember vagy. És az ember általában vitatkozik magával, nem
dönti el végleg, hogy milyen ízeket keverjen össze. Mi ezeket az ízeket
akarjuk megtalálni, magunkat akarjuk megtalálni. Ezért hangzik el az
előadásban kedves Ernst Jandl versem, a My Owen's Song.
A társulat?
Kicsit könnyítettem a dolgon: a feleségemmel játszom. De a zenészek is
mozognak, táncolnak, ugranak. Nekem a színház úgy jó, hogy a
képzőművészet, a zene, a hang, a mozgás összefolyik. Majd meglátjuk,
mennyire működik.
Mi lesz az előadás sorsa?
Nem tudni. Ez egy nemlétező színház. Se színházunk, se társulatunk. A
Nyári Mozi körülbelül kilenc éve megszűnt. Azóta néha összejövünk a
barátaimmal és csinálunk egy performance-ot. Öt évvel ezelőtt tettük
ezt meg utoljára, akkor Danilo Kis szövegeit dolgozta át számunkra
Balázs Attila, és Lajkó Félix zenélt hozzá. De az egészen más jellegű
dolog volt. Nem tudom előre, hogy mi, akik egy hétig együtt dolgoztunk,
hogyan fogjuk folytatni. Ez az előadás még kész sincs, ennyi idő alatt
nem is lehet. Még nagyon sok apró dolog hiányzik ahhoz, hogy olyanná
váljon, amilyennek elképzeltük. Ez egy alkalmi társulás, mindenkinek
megvan a saját munkája, a zenészek koncertezni szeretnének, én tovább
dolgozom Nagy Józseffel. Ha összejön, valahogyan majd csináljuk tovább.
Majd meglátjuk. Még nagyon sok minden van, amit nem tudok.
|