„A Szent László királyrul című produkció tíz éve érlelt tervünk, eddigi
eredményeink összefoglalása. Előadásunk a Peter Brook-i értelemben
„szent színház”. László király történelmünkben kulcsfontosságú —
kultúrák, generációk, régiók, népek közti — híd-szerepet játszó figura.
Megidézésével az ember küldetésére keresünk a mához szóló aktuális
válaszokat. S nem titkolt szándékunk a színháztörténetünkből szinte
hiányzó királydrámák sorát is erősíteni, egy mai, hatni képes, rég
rejtőző, sajátosan magyar, színházi formanyelven.
A játékot Tömöry Márta írta a Képes Krónika, egykori László-ének
töredékek, búcsúénekek, ráolvasások, népi mondák és 20. századi népi
gyűjtések alapján. Mimetikus ősszínházi elemeket (az obi-ugor kétarcú
Jalpi figurája), a nó színház eszköztárát (maszkok, szövegkezelés: kar
és szólók akusztikus szövete, elvont táncok) és bábokat, maszkokat
használunk. Az előadás kerekekre szerelt, évszázados deszkákra rótt
faragványokkal és a Szent László freskóciklust idéző képekkel
díszített, nyitott színpadi térben valósul meg bálvány méretű
óriásbábbal, kesztyűs figurákkal, s maszkot váltó élőkkel, a jelmezek
pedig a legnemesebb textíliákból készültek.”
Tömöry Márta
„Sokféle hatalom birtokosai biztosak abban, hogy Szent László halott és
tudományos téma. Ez az elhallgattatók csendje. Ám a nyilvános csend
ezúttal a szív csendje. A szív rejtve dolgozik; észrevétlenül tartja
fenn az életet. És hány szív egy nép? Hány szívben él a király?”
Gál Péter József
|