„Bejön az utcaseprő, az előadás álmodója, rendezője és zeneszerzője,
Szőke Szabolcs, összekotorja a törmeléket, szemetet, lekopasztott
karácsonyfát, aztán a seprűjére szerelt húron muzsikálni kezd. A húr
rezgését egy kopott lavór erősíti fel. Bejön a biciklista,
ballonkabátos fapofa, Spilák Lajos. Néhány szót szól, aztán zenélni
kezd a biciklijén. Vonóval énekelteti a küllőket, fuvolázik a
kilyukasztgatott kerékpárvázon, ütőhangszerré változtatja a sárhányót
és csomagtartót. Hihetetlen színházi élmények: lehet nevetni. Lehet
izgulni. Bizony, az ember szíve hevesebben ver, amikor a nyomorék
mozgásművésznő, illetve az őt játszó Deák Varga Rita elindul a lejtőn
lefelé, egykerekű kerékpárján és két mankóján, hogy vajon leérkezik-e.
A színészeknek nem kifejezéstelen sztárfejük van, hanem emberi arcuk,
izgalmas és félelmetes, de olyan, amit nézni kell. A halkság hallható,
a szünet nem buta csönd, hanem értelmes és feszültséggel teli zenei
pillanat. Zene az egész előadás, és nem csak azért, mert valóban sokat
muzsikálnak benne, hanem mert nem a szövegre épülő ritmusa, íve,
szerkezete van. Jó ez a zene. Nem zajos, nem bőbeszédű, nem agresszív.
A Keserű bolondok éppen olyan hosszú, amennyinek lennie kell, a
megfelelő pillanatban kezdődik, a megfelelő pillanatban végződik.”
Fáy Miklós — Népszabadság
|