
A THEALTER divergens programja az
elmúlt napokban úgy alakult, hogy a szorgalmas néző két nap alatt négy
égtáj felé is messzire elláthatott egy-egy előadás erejéig. Persze az
erősen metaforikus keretet később még pontosítanom kell, de amióta
megtudtam, hogy a fesztiválnak idén sokáig titkolt tematikája van
(sajnos, nem vagyok felhatalmazva arra, hogy eláruljam, mi az, de a
tévében már hallottam, hogy mondták), azóta lépten-nyomon, szinte a
gyanakvásig logikát sejtek, még abban is, hogy a vendégújságírót mely
előadásokra osztják be, „igazodj ki, Ervin”, és a háta mögött bizonyára
jól mulatnak, hogy milyen viccesen kapkodja a fejét, amikor az egyik
előadásról a másikra rohan, és mind tetszik neki, sőt nyomot is hagy
benne. Tehát kedd este: kelet.
Zrak. Chisel-in. Bevésődés. Oguri. Quoiraud. A butoh névre hallgató,
japán eredetű táncszínházi iskola (ha ugyan tánc, ha ugyan színház, ha
ugyan iskola) a befelé játszás művészetére oktat. A távol-keleti világ
olyan messze áll tőlünk, szegedi színházbarátoktól, hogy igazából nem
is tudunk mit kezdeni a dolgok furcsaságával azon kívül, hogy furcsák.
Pedig lehetne mit. Az a benyomásom, hogy a magamfajta néző a maga
színház-mélytartalmi alultápláltságával arra van szoktatva, hogy x idő
alatt y mennyiségű információt legyen képes befogadni. Tehát mi
történik akkor, ha egy előadáson az y időmennyiségre eső x
információkeretet a műsor átlépi? És nem is az alkotmányosan
tolerálható 10-15 százalékos mértékben, hanem mondjuk trilliárdszoros
vagy egyéb csillagászati szorzókkal terhelve? Empirikus eredményeim a
következők: 46 db ásítás (egy főre számítva 1,45 db), 12 db
nyújtózkodás, ill. izgelődés jellegű mozdulatsor (5,1 db/fő), 73 db
összefüggő távolbanézési motívum (0,83). A tragikus statisztikák,
melyek, aláhúzom, szigorú tudományos megállapításokon alapulnak,
korántsem adnak okot aggodalomra. A társulat ezzel számol, ügyüket
ezért nem is pakolják a színpadszegélyre, szomorú kutyaszemekkel a köz
megoldását (reménytelenül) várva, ahogy azt már nem egyszer láttuk.
„Nem Faust ügye a köz.” A kis csapat (mind a két fő) szemlátomást más
fronton küzd: nem csupán a megoldást (vagy katarzist, vagy ahogy
Európában az ilyesmit elnevezni szokták), hanem magát a problémát is
magukba rejtik – a kifejtés olyan szubtilis, olyan önreflexív, olyan
múlékony, olyan hiperérzékeny, olyan megijesztett, olyan tisztelettudó, olyan szerény, hogy esküszöm, a
világ legszolidabb nézőjének órára nézése is harsány ripacskodásnak
hatna mellette. Érdekes egyébként, hogy mindezek fényében milyen fontos
szerepet játszik a közönség mint létforma a butoh-színház működésében.
Christine például a játék kellős közepén felkap egy talán digitális,
talán automata, de mindenképpen neojapán státuszszimbólumnak tekintett
fényképezőgépet, és őrjítő meta-tarantellája lendületében a nép közé
kattint egyet, kettőt, hármat, sokat. Akkor arra gondoltam, hogy vajon
van-e film a gépben, vajon megnézik-e a képeket otthon, vagy ne
adj’isten már itt, a koliszobában, vagy Palicson, ahol workshopot
tartanak a hétvégén (THEALTER után futás oda, mindenki!), és hogy
milyen gyűjteményük lehet ilyenekből, mit látnak rajtuk, milyen
arcokat, milyen rezdüléseket fognak fel (mert észreveszik, ezek
olyanok), és vajon tudják-e, hogy melyik színpadi mikromozdulatukhoz
lehet ezeket az arcokat kötni, a világrengés melyik másodpillanatához,
a születés vagy a halál, a teremtés vagy a pusztítás, a szeretet vagy a
gyűlölet, a sok vagy a kevés, az itt vagy a máshol nanoszekundumához
tartoznak ezek a sápadt, boldogtalan, értetlen, mélytalálatra nem
szabott européer szemlövedékek,

melyek mégis óhatatlanul alkalmasak a
megértésre, az azonosulásra, pedig fogalmuk sincs róla, hogy amit
látnak, az mennyire csak a felső hám, hogy amit hisznek róla, az
mekkora fölélövés, és hogy pusztán annyit kéne elhinniük, hogy az ember
egy, és nem is lehet másképpen, hogy a lehajtott fej lehajtott fejet
jelent, a felhőnézés felhőnézés, még akkor is, ha – puszta
udvariasságból – az előadó két percbe sűrítve mondja el a
világmindenséget, hogy a csodára váró néző el ne aludjon saját
megváltása közben. Én tudom, hogy lassú, érzéketlen, megtévesztett
nyugati fiatal vagyok, ilyen módon szinte teljesen alkalmatlan a
megváltásra, hiszen Kantból és Szent Tamásból és is átugrom az
apróbetűs részeket, ahol pedig a titok rejlik, és nem nézem az Oguri
vagy a Christine egész testét, mert azt úgyse bírom követni, hanem csak
a lábujjukat, csak a lábujjuk hegyét, mert abban alig tízezer
gigawattos a belső motor, azok a földre szakadások, görcsbe rándulások,
felszabadulások, ujj-az-ujjal tánclépések még érthetők nekem, az a húsz
lábujj elég mozi nekem egy hétre, gondoltam lelkesen. Szerda este aztán
Berlinbe hívattak.
[…]