Már
tíz éve, hogy az Aisát játszottuk Szegeden (március 15-ére kaptuk a
meghívást, nyolcvankilencben talán, s vonultunk át a városon a szokásos
felszereléssel, a nyakba akasztott székkel, a faleveles papírzsákokkal.
A kihalt Kárász utcán olyannyira feltűnt a jelenlétünk, hogy két
kirakatot nézegető rendőr azon mód feladatának érezte, hogy
igazoltasson bennünket. Kellékeink, s gondolom a fizimiskánk a gyanúhoz
elégséges volt ugyan, ám többre nem. Lehet, hogy egyszerűen kíváncsik
voltak. ) Aztán megfordultunk még Szegeden, később a szabad színházak
találkozóján, s egyéb alkalmakkor is. Játszottuk a Kilencest, a Haikut,
a Királynő üzenetét, a Koboldokat és más darabjainkat. Tíz év telt el
nekünk és bennünk. Tíz évvel több van rajtunk, bennünk. (De kérdezzük
meg magunkat, lettünk-e többek, mások, elértünk-e valahová vagy
valamit?! Legalább az elhasználódás mértékében... valami olyasmit,
amire már akkor is gondolhattunk, ha gondoltunk... ha gondoltunk még...)
Szeged a többi létrejövő fesztiválforma között mindenek előtt embereket
jelentett, találkozási pontokat. Lehetett látni a Derevot, meg a másik
fantasztikus orosz csapatot, akik a Tisza-parton mutatták be a maguk
lovagi világát. Aztán Tanaka Mink és Lajkó Félix. És még sorolhatnám.
(Simone Weil és Pilinszky arról beszél, hogy a szépség a
labirintus. Keveseknek adatott meg – mondják –, elérkezni a labirintus
középpontjába, kevesen jutottak el a szépség közepéig.)
Úton vagyunk mi is, azóta is. Az Aisát százhúsznál többször játszottuk
keresztbe-kassul Európában s idehaza. Azt hiszem vállalható és
jelentős, hogy az Aisa azért élhetett meg ilyen matuzsálemi kort, mert
fénye révén örökifjú, s hogy ez a fény tíz év óta megjelenik előadásról
előadásra.