megnézni.
A társulat igazából nem is profi színészekből áll, hanem inkább haladó
gondolkodású, fiatal díszlettervezőkből, lévén az Academia fészke a
varsói Képzőművészeti Akadémia megfelelő tanszéke. A szöveg nélküli
előadás keretét hat-hét teljes idejű könnyűzenei szám adja, latinok,
radio rock számok – ezekre villannak fel a reflektorok a színpadon,
rendszerint egy-egy statikus, női életképet feldobva, négy ütem után a
következő másodpercet (vagy következő napot, évet, életet, karmát),
vagy éppen ugyanazt, ami ismét csak a karma-elmélet találékonyságát
dicséri. Az egyszerűség itt nem a színészi nagyságot hivatott kiemelni,
hanem a hűvös, tárgyilagos, elegáns látványvilágot. A finom női
sziluettek, a véget nem érni látszó alternatív divatbemutató (showroom
a showroomban) nem akar mondani semmit, mindent csak mutat,
figyelmeztetve a nézőt a maga színházi reflexeinek egyik észrevétlen
alapelemére, miszerint az puszta színpadi jelenlét, de még az üres
színpad is narráció, ha az alkotó mondani akar valamit. A Karma azonban
a videoklipek és a divatshow-k felől érkezik a Régi Hungária
bio-virazsírozott játékterébe, és alaposan meghökkenti a közönséget
szándékos cselekmény-nélküliségével. Nagyon izgalmas látnivaló, és ha
Genet Cselédekjének kontextusában nézzük, sok rejtett, talán nem is
szándékolt, de mindenképpen érdekes réteget moshatunk ki belőle. Kis
pihenő – kinek buli a szőke varsói lányokkal a Laposon, kinek egyéb
szabadfoglalkozás –, és már ott is vagyunk a magyar délen, az évek óta
sikert sikerre halmozó újvidékiek […]