A skizoid helyzetek, ahogy Adorno mondja, olyképp nevetségesek, mint az
érzékcsalódások. A nevetés, amihez kedvet csinálnak, megfojtja azt, aki
nevet. Ez a végsőkig lecsupaszított, a clownok, a hangszereket vagy
hangzó tárgyakat megszólaltató zenész-színészek esetlen, megejtő
humorát felvillantó játékmód jellemzi az előadást. A Hólyagcirkusz
Társulatnál a hangszerek tárgyi mivoltukban, a díszlet részeként
szerepelnek, úgy, mint Artaud-nál, aki azt vallotta: "ha egyszer
közvetlenül az emberi testen keresztül akarunk hatni az ember
érzékenységére, akkor minden szempontból szokatlan hanghatásokat,
rezgéseket kell keresnünk, ezekre pedig a mai hangszerek alkalmatlanok.
Más szóval régi és elfelejtett hangszereket kell újra felfedeznünk,
vagy újakat feltalálnunk. Továbbá a zene birodalmán kívül is olyan
hangszereket és készülékeket kell keresnünk, amelyek újfajta ötvözetek
létrehozása vagy a régiek újrafelfedezése révén új hangterjedelmű
hangsorokra képesek, és elviselhetetlen gyötrelmes hangokat adnak ki." |