A nyolcvanas években, amikor a
magyarok még sokkal nagyobbra értékelték a magyar zenét, mint
napjainkban, számos olyan zenekar alakult és mûködött fôvárosi és
vidéki klubokban, amelyek életérzést adtak. A szubkultúra ezen
széllovasainak hanghordozóit kis számban jelentették meg az akkor még
kis számban létezô magánkiadók, és a teltházas klubkoncertek után a
sztárok leültek sörözni a kölykökkel és okosakat mondtak nekik jobb
idôkrôl. Hogy miért volt divatja ennek a rendszerváltás elôtti és
körüli években, erre az lehetne a válasz, hogy azért, mert a külföldi
elôadók lemezeit nem lehetett megszerezni, de én rögtön rákontrázok,
dehogynem , Szabadkán virágkorát érte a bevásárló turizmus, és a
mogyorókrém, Ciciban mellé került egy farmer, meg néhány jó lemez.
Emlékszel?
Szóval, hogy maradjunk a vezérfonalnál, a válasz - és az igazság
- egészen máshol kere-sendô, mondjuk, ott - és már hallom, hogy sokan
felhördülnek - hogy a nyolcvanas években még tudtak a magyarok jó zenét
csinálni. És értettük, mirôl énekelnek, amikor a polák-venger két
jóbarátot zúgta a tömeg, és az akkori tizen-huszonéves nemzedék valóban
úgy érezte, hogy cenzorok, besúgók és provokátorok között éli életét. A
valóságot akkor pedig még csak a harmincas-negyvenes generáció sejtette.

Az
Edda Mûvek, az Elsô Emelet, a Neoton mellett létezett egy másik, az
alternatív szárny, amely punkos, progresszív vonalat képveselve próbált
polgárt pukkasztani, és mégis értékrendrôl beszélni többnyire
középosztálybeli vagy a külvárosokból felfelé törô fiataloknak.
Ez az alternatív szárny, vagyis a teljesség igénye nélkül: az
Európa Kiadó, a Kontroll Csoport, az F.O. System, az I Love You, az
Anyácska Aranyhangja a legvidámabb barakk utolsó éveinek és
haláltusájának végtermékeként volt kicsi és magyar, de a miénk,
megalkotott, brainstormingokon kitalált imidzs- és marketingfogások
nélküli zenekar csak számunkra érthetô szöveggel és élethelyzettel. A
számos formáció közül azonban kevés tudott versenyre kelni a
rendszerváltás után Magyarországon is divatba jött nyálzenékkel,
három-öt fôs énekelni nem, megjelenni sem tudó csinálmány-zenekarokkal,
akikkel épeszû újság-író meg sem próbált interjút készíteni, az
amfora-állapot (kívül mutatós, belül semmi) pedig egyre inkább
elharapódzott a magyar zenepiacon. Feledhetô zenekarnevek és feledhetô
slágerek jöttek-mentek az egyslágeres zenekarokkal, s a hôskorszakból
csak néhány zenekar tudott megmaradni és maradandót alkotni, még annak
árán is, hogy néha angolul kellett megszólalni – s nem csak a press
meetingeken, hanem a dalokban is.
Zeneszeretôknek – és itt nem feltétlenül zeneértôkrôl beszélek –
nem kell elmesélni, hogy a gitár és a hegedû milyen nagy találmánya az
emberiségnek. Ha egy jó énekhang társul hozzá, és megragadó a szöveg,
akkor kész a sikerrecept. Aki látta és hallotta valaha a hegedûjét mély
átéléssel és alázattal megszólaltató Kenderesi Gabit a színpadon, az
tudja, mire gondolok. A Kampec Dolores 1984-ben alakult a Kontroll
Csoport részbeni utódegyütteseként, s bár az elsô években rendszeresen
klubzenéltek Budapesten, s 1987-ben a varsói Carrot Fesztiválon, majd
az ezt követô években az Egyesült Államokban, Moszkvában és az európai
kontinens több országában is megmutatkozhattak, de a nagy áttörésre
egészen 1991-ig várni kellett.
A londoni stúdióban készített Levitáció az alternatív sajtó által
jegyzett, „az év legjobb lemeze“ díjat nyerte. Az bizonyos, hogy a régi
és új rajongóknak egyaránt utána kellett nézni, hogy a rendkívül
filo-zofikusra sikerült album címadó dala vajon mirôl is szól, a
repülés azonban innen már biztosított volt a Kampec Doloresnek, s jó
néhányan beleszerettek ezekbe a szárnyakba. A tû fokán címû album,
amely 1993-ban jelent meg, kísérletinek nevezhetô, a 96-os Zúgó azonban
még ennél is nagyobb újdonságot jelent: szokatlan vokálok, ismeretlen
nyelvek, népzenei futamok kampecosítva.
A Kampec Dolores, amely tehát fennállásának tizenkilencedik
évfordulóját ünnepli – testvérek között is nagy idô –, zenei világával
egyedülálló a magyar zene palettáján. S még mielôtt valaki rájuk sütné,
hogy a világzene divatja miatt mixelnek egy kis kárpát-medencei
muzsikát is punkos-progresszív zenéjükbe, hadd áruljam el, a nyolcvanas
évek közepén még a Dead Can Dance sem ismerte a világzenét.