Révész Robi munkáit évek óta nézegetem. Nem vagyunk barátok, nem
vagyunk kollegák, nem vagyok jobban mûértô, mint az olvasó. Pár
hónappal ezelôtt egy kiállításon figyelmeztetett egy dilettáns, ám
lelkes fotókészítô ámátôrt, hogy ha az üvegkeret mögé rakott képeket
szembôl fotózza vakuval, a vaku meglátszik majd a képen is. Ez az
ámátôr én voltam. De mégis vettem a bátorságot, hogy Barbárok címû
kiállítása kapcsán elmondjam mindazt, amit errôl az egészrôl gondolok.
Aki
valaha is fogott a kezében fényképezôgépet, és akár egy gondolattal is
túllépett már a „nyaral a család“ címû leporellók készítésén, az tudja,
hogy jó fotót készíteni nagyon nehéz. Az otthoni több ezres amatôr
gyûjteménybôl aligha találni tucatnál többet, ami jó, eredeti,
szellemes, egy pillanatban összesûrítve visszaad élethelyzetet,
történeti kort, történetet. Hiszen egy pillanatba redukálni mindezt -
maga a mûvészet.
A jó fotós maga is tudja, sok múlik a szerencsén és a türelmen, mert a
pillanat jön - csak ki kell várni, és a pillanat el is illan - illik
tehát megfelelôen gyorsnak, éles szemûnek és éleseszûnek lenni.
Ha meg valaki egy táncszínházi elôadást fotóz, tisztában kell
legyen az emberi test anatómiájával, térrel és díszlettel, ritmussal és
dinamikával. Mert ugyanaz a pillanat kétszer nem köszön vissza.
A Barbárok fotói épp úgy megviselik az embert, mint maga az
elôadás. Rettenetes érzés szembesülni e kultúrvilágban a bennünk lakozó
állattal, a nyüszítô, szûkölô, birtokát, nôjét, életét védô lénnyel,
aki kifordul magából, arcát groteszk grimaszok torzítják el. Akár a
nézôtéren ülsz, akár a fotókat nézed, elborzadsz. Ezek vagyunk mi,
huszonegyedik századi ôsemberek.
Révész Robi ismeri ezeket a helyzeteket. Ismeri mindazt, ami a
színpadon történhet, és meg is történik, hiszen színfalak között,
kulisszák mögött dolgozik évek óta. Ô az, akitôl frászt kapsz, mert
csendben settenkedik a nézôtéren, ô az, akire érdemes figyelni, hogy
ellesd a legjobb szögeket, ahová majd te is odaállhatsz, ha nagy
leszel.
És ha július 28-ig lusta lennél elsétálni a Bartók Béla
Mûvelôdési Központba, hogy megkérd a kedves, szolgálatkész portás
nénit, hogy egy nézésre kinyissa neked a termet, akkor nagyot
veszítesz, barátom. Mert ez a kiállítás is csak egy pillanat, ami
elillan, és ha nincs meg neked fejben, soha nem tudod már elôhívni
gondolataid sötétkamrájában.
|