Csak azt nem értem, miért hívják
Andaxínháznak. Az Andaxin megnyugtat. Elkábít, lelassít. Elméletileg
ugyan elképzelhető, hogy van színház efféle célokkal, az Andaxínház
viszont biztosan nem az. Inkább megmozgatna és felpörgetne. Hát úgy néz
ki a Geltz, mint aki nyugodt? Mint aki elsimítani igyekszik a
gyűrődéseket? Szerencsére nem. Sok benne (és bennük) a feszültség, és
lehet, hogy ez teszi őket alkalmassá arra, hogy törzsvendégei legyenek
a Thealternek. ők ugyanis a bajnokok: eddig minden évben itt voltak,
nélkülük nem volt – nélkülük tehát nincs – fesztivál. Vagyis vagy
nagyon tudják, hol a helyük, vagy csak nagyon kitartóak.

Mert
makacsság az bőven van bennük. Az elmúlt évtizedben lassan és alig
változó stílusuk – az makacsság. A csend körülöttük, hogy alig látszik,
hogy vannak, aztán mégis minden évben előrukkolnak valami újjal, az is
az. Nem pályáztak a nemzeti színházért, szerintem ez is a makacsság egy
neme. Önfejű népség. A kilencvenes évek elején azt nyilatkozták, hogy
az ő színházuk gesztusszínház. Hagyjuk rájuk, ők tudják. Egyszerűek,
nem titokzatoskodók. Nem szeretik a felesleges beszédet: ezért szeretik
a verseket. Egy Jandl-alapú előadás volt az első produkciójuk, tavaly a
zsinagógában Körössi P. Józseftől József Attiláig szavaltak-énekeltek.
Idén már verses estnek is nevezik az előadásukat, de ne hagyja magát
senki becsapni: virtigli színház ez, még ha néha vers- vagy
Beckettalapú is. Tavaly én Magyar Péternek adtam a fesztivál legjobb
színésze díjat. Pedig csak dobos – de helyzetben volt a színpadon.
Az Andaxínház helyzetbe hoz. Formában tart. Nem is értem, hogy bírják.