
Bob
segített a színészeknek, egy pillanatra fölemelte a kezét és intett,
hogy üljenek le, hogy nyugodtan üljenek le, mert az következik, és
azért emelte föl a kezét egy intésnyi idôre, mert a dobok éppen
befejezték, és Bob dobolt, de ha nem is ért volna véget a zene, akkor
is rebbenhetett volna a kézfeje, hiszen van annyi kiállás a dobolásban,
ami elég egy mozdulathoz, elég a segítséghez, ezt már az elsô este
megtanultam, ô is dobos volt, befeküdt például a dobok közé, amikor
Péter egy csöndesebb helyhez ért a szövegben, a dob is éppen
hallgatott, de nem mondta senki, hogy feküdjön oda, hogy hajtsa le a
fejét a dobok közé, hiszen elég lett volna a fejét lehajtani, de Pétera
dobok mögött lehajtotta az egész felsôtestét, mondhatott is valamit a
doboknak, hogy édes kicsikéim, most aztán úgy szóljatok, hogy
segítsetek a másik Péternek, mert a színpadon elkél a segítség, az élet
másként van, a segítség néha éveket késik vagy nem szólalnak meg a
dobok egyáltalán, mert az intés megáll a levegôben, egy nyitott tenyér
a levegôben, esetleg egyáltalán nem szólalnak meg a dobok, mert akinek
a kezében van a dob, az nem emeli föl többet a fejét, ott marad a dobok
között, földig hajolva, talán a suttogását hallani még, hogy ô is dob
most már, hogy hagyjuk ezt a nyavalyás különbséget, ami a feszülô bôr
és a test között van, vegyük még egyszer, vegyük csak azt, hogy nincsen
két különbözô test, ahogy az életben sincsen csak ott, nincs mód
visszatérni, nincs mód várni, hogy befejezze valaki a mondatot, a
zenét, abbahagyja végre, és csönd legyen, csönd, az úristenit, hogy
aztán, amikor kell, éppen akkor fölnevessen a dobos, ahogy csak a
fölszabadítók tudnak nevetni, akik idegen földön járnak, idegen
embereket nyúznak, idegen bôrökkel takaróznak, csak ôk nevetnek így,
ahogy Péter nevetett, Bob pedig integet, integet a nôknek, hogy
nyugodtan üljenek le, ôk már megtették a dolgukat, megszülték a jövendô
halottakat, nincs semmi baj, jó szolgálatot tettek, amikor katonákat
küldtek a megszállók ellen, királyokat melengettek a keblükön, akik nem
remegnek meg, akik elôtt minden ajtó nyitva áll, és akik hétszer élnek,
hogy hétszer haljanak, hogy erejük teljében még egyszer végig
mutogathassák a birodalmukat a megszállóknak és a fölszabadítóknak,
akkor nevetnek így, ahogy a dobosok nevetnek abban a másodpercben,
mielôtt a botok fölemelkednének, hogy a bôrre sújtsanak, hogy
megszólalni segítsenek vagy csak leülni, állni segítsenek egy picit,
állni az esôben, ami a bôrünkön dobol, ôk mosolyognak és ôk nevetnek,
akik kifogtak már a nyúzókéseken, akik a gyilkosok vitorláiból kifogták
már rég a szelet, akik tudják, hogy vethetnek bármit, nem marad el az
aratás, tudják, hogy a sikolyok is szépek, hogy szép az arcra feszülô
piros bôr, amibôl a szemekbe fut a fény, hogy szépek a dolgok, vitán
felül, akkor is, ha a dob néma marad, és a nôk állnak tovább, állnak
Trójában menthetetlenül, megnyúzva mind, eleven húsukat odakínálva a
dögevôknek, segítségül, az éhség ellenében.