
Talán meg tudták volna mutatni magukat, ha az eső nem kezd el esni, ha
mindazt az atmoszférát meg tudták volna teremteni, amibe ezt az
előadást eredetileg tervezték. A fenséges fehér leplek, a
rezzenéstelen, tekintélyt parancsoló arcok, és a tökéletes barokk
muzsika által sem tudott minket a Még 1 Mozdulatszínház a Rítus
állapotába ringatni.
Kakas-nyalóka
és mozdulatszínház? A bazárban vásárolgató tömegbôl egyszer csak
elôtûnt a síron túli zenére öt fehérbe burkolózott alak, s amikor a
színpadhoz értek, felcsendült a Zene. Az a zene, amely maga a
tökéletesség, minden hang a helyén, ott kezdôdik és ott ér véget, ahol
kell, maga a tiszta harmónia. Ez áradt táncukból, minden mozdulatukból.
A végsô tökéletességre való törekvés azonban néhol statikusságba
fulladt. Egyszerû lépések: egyik elôreszalad, másik követi, kifordul.
Semmi esemény, semmi nincs, ami felrázná ôket ebbôl a nyugalomból,
mégis azt érezzük, valami várat magára. De hogy mi, az ebbôl az
elôadásból már nem derült ki. Nagyon nehéz bármirôl úgy írni, hogy
lehet, hogy pont a lényeget mosta el az esô. Lehet, hogy a klasszikus
muzsikát ismét a modern zene váltotta fel, és a szabályos
körbe-körbesétálgatást az extázis követi. Mert ez egyelôre egyáltalán
nem hasonlított semmiféle rítusra, a testek elemi ereje helyett csupán
a könnyû leplek libbenése tûnt a legdinamikusabbnak. Szép volt ez. Csak
az a valami hiányzott. De miért lenne rá egyáltalán szükség? Talán a
mai világban megszoktuk a bonyodalmas dolgokat, s egy, a maga
egyszerûségében is teljes táncelôadástól is a nyugalom megtörését
várjuk. Ahelyett, hogy engednénk, hogy ez a táncosokból áradó nyugalom
bennünk is szétáradjon.

De hol van akkor ebben a rítus?
Talán a villámokban, a mennydörgésben és az esôben.