Van néhány dolog, ami nagyon szép lehet. Nincs sok ilyen, érdemes néha összeszámolni ôket, ellenôrizni, hogy szépek-e még.
A foci például szép. Az a szép benne, hogy ha jól csinálják, akkor a
csapat többet tud, mint amennyi a játékosok tudásának az összege. Van a
sok gyakorlás, technika, hideg profizmus, de mindezt a többiek keltik
életre: a csapattársak megihletnek, az ellenfelek felpörgetnek. Az
egyik hosszan szöktet, és ott találja el a labdát, ahol még sosem, a
másik, mint a csík, felfut a tizenhatosig, egy testcsellel ráfordul,
bead, és ott jön épp a harmadik – nemrég igazolt ide, de a frizuráját
már utánozzák –, aki csak bólint. És ehhez kellett a sok edzés, de
kellett egy kis szél is hátulról, egy fûcsomó, amin megpattant a labda,
meg kellett a partjelzô, aki tegnap este két doboz kefírt evett, most
csikar a hasa, és néha máshova figyel.
De ez csak egy metafora. Mert a színház is szép. Hiszen a véletlenre
van bízva, hiszen tudás kell hozzá és technika és tapasztalat és persze
sok zsenialitás. De az a legszebb benne, hogy egyedül nem megy, és már
most szólok, ez alól az egyszemélyes estek vagy szólótáncok sem
kivételek. Aztán a részek összeadódnak, és az ellenôrzésnél kiderül,
hogy a végeredmény több, mint a külön darabkák összege.
És nincs is sok más, ami szép.
Innen már csupán egy-két lépés van hátra, hogy eljussunk kedves
célunkhoz, saját magunkhoz. De nem azért, mert mi is szépek vagyunk.
Hanem azért, mert ez a mi szegedi összejövetelünk sem más, mint
egyetlen nagy elôadás. Seregszemle? Dehogy. Gyülekezô? Piha.
Összejövetel? Na, ez eddig a legroszszabb. Csak egy tragikomédia,
szerelmi szállal, felvonásközi balettbetéttel, esetleg boldog vagy
szörnyû véggel. Egyetlen produkció.
A jó fesztivál a végére beérik. Több lesz, mint az egyes elôadásai
voltak, mert a tudásokhoz, az összjátékhoz, a végiggondolt
megoldásokhoz hozzáadódik az, ami a pillanat mûve. A véletlennek sok
formája van, és mind a színházat szolgálja. Persze, csak a jót. A
rossznak betesz, de mintha direkt csinálná. A véletlen alapanyaga, épp,
mint a színházé, az ember. Ôk nagy mûve eszközei.
Szeretek itt lenni. Ilyenkor ugyanis az az illúzióm, hogy részévé válok
ennek a vonzó matematikai anomáliának. Belekeveredem itt egy
összeadásba, és végül nem stimmel az eredmény.
Most sorolhatnék elôadásokat, persze. Az Enzo Cozziét a gólyalábon, az
éjszakai Woyzecket a zsinagógában, meg azt a két bájos német (vagy
svájci?) bábost. Meg Antont a szôkôkútban. Sorolhatnék fröccsöket is,
sôt, sorolhatnék nôket is, legfeljebb majd hazudnék kicsit. Úgysem ez a
lényeg. Mondom, a lényeg abban van, hogy látszik-e néha, hogy mindez
szép. Jobb ezt már most észrevenni, mert ki tudja, késôbb mi lesz:
váratlan megöregedhetünk, vagy megváltozhat a véleményünk – addig
nézzünk szembe magunkkal, amíg érdemes.
A kezem olyan, mint egy hôsszerelmesé. A szemöldököm, mint egy
primadonnáé, az orrom egy táncoskomikusé, a hangom pedig egy sokat
próbált, sokat tájoló és sokat dohányzó versmondóé. De focista vagyok,
zöld klott feszül a combomon, és komolyan érzem, hogy ha egyszer
nekiiramodom, hát feljutok az NBI-be.
|