
Bevallom,
a cím alapján valami olasz komédia alapú fergetegre számítottam, mikor
a délutáni hőségben a Dugó téren az „Szeged, ősi város” fémfelirat
mellé települtem. De már az előzene (Claude Challe vagy valamelyik
barátja) ráébresztett, hogy itt valami egészen más fog történni.
Valóban: a gumiszínpadon három táncos lépett elő, és hihetetlen
kígyómozgásba kezdtek, hol zenére, hol anélkül. Ismeretes, hogy magyar
táncszínházban ritkán akad dramaturg, így a cselekményt túlkapás lenne
ehelyt felgöngyölítenem. Annyi viszont biztos, hogy végtelen
sebességgel, energiával és művészi intenzitással futott át rajtunk a
darab, amely egyébként valóban molto vivace, azaz nagyon élénk volt.
Először zakóban, keménykalapban, sétapálcát pörgetve, majd anélkül,
hajadonfőtt, magukat pörgetve – varázslatos könnyedséggel – táncolt a
három színész. Higgyétek el, nincs annál szebb, ha sok gondolkodó,
mégis alapvetően fizikai lény egy helyen összegyűlik, és tátott szájjal
figyeli, ahogy három ugyanilyen lény szép tiszta mozdulatok egész sorát
mutatja be. Nem azért mondom, mintha jövőre már a Marsról szeretnénk
fesztiválszponzorokat idecsalogatni (részletes beszámolónk az utolsó
oldalon), de az ilyesmi tényleg univerzális gyönyörűség. Ha

mégis
erre kerülne sor, máris megjósolhatom, hogy a pályázat logóján Gaia, a
földistennő fog szerepelni: a Civil Negyed táncosai feltűnően sokat (és
feltűnően igazul) érintkeztek a síkkal, mintegy léterőt szíva belőle.
Emlékszem a fekete ruhás, hidrogénhajú táncoslány jelenetére: három
végtaggal a Földhöz kapcsolódott, az egy maradék lába viszont az ég
felé kémlelt. Következésképpen elkezdtek érdekelni az arányok: vártam a
pillanatot, mikor a kémlelés jut többségre. És bizony volt ilyen
pillanat, elszakadás a gravitációtól, súlytalansági állapot; és hogy
ezt nem pusztán képzeltem, arra bizonyíték a mellettem ücsörgő bakfis
spontán megjegyzése, melyet talán csak én hallottam meg: „nagyon ügyes”.