A határozottságuk tetszik a
legjobban. A biztonságuk, a minden mozdulat minden következményét
pontosan előre látó nyugalmuk. Ahogy egyhelyben állnak a színpadon túl,
a karzat boltívei alatt, és jelenésre várnak. Az már előadás.
A falak is tetszenek. A fehér vakolat, ami olyan fontos része ennek a
fehér köpenyes, fehér szoknyás játéknak. A régi zsinagóga biztos
ítéletű színikritikus: vannak produkciók, amelyeket befogad, vannak,
amelyeket kivet magából. Az Izisz hét arca itt volt otthon. Színek és
kontúrok mind a helyükre kerültek a fehér háttér előtt.
Az
is tetszik, hogy ráérnek: minden kialakuló, formálódó, átformálódó és
megszűnő jelenet megkapja a maga idejét, annyit, amennyit kikövetel
magának. Nincs sietség, pontosság van.
Párhuzamosan létrejövő, a színpad egyszerre több pontján születő,
formálódó életképek sora van, melyeket az ismétlődő motívumok lassan
közelítenek egymáshoz.
A bizonytalanság is szép. Hogy a játék talán verekedés, a verekedés
talán szeretkezés. Legalábbis minden verekedés fenntartja magának a
lehetőséget, hogy bármikor játékká változzon és aztán megint vissza.
Minden a határon egyensúlyoz, de az egyensúly sosem válik stabil
biztonsággá: mintha a kötéltáncos abban találná az igazi mulatságát,
hogy azzal kísérletezik, meddig dőlhet előre, hogy még éppen
fennmaradjon a magasban. Vagy mint egy egymásnak háttal álló férfi és
nő közé illesztett tíz hosszú pálcika. Amíg a páros tagjai nem
mozdulnak, bonyolult hálózat tartja össze őket: egyikük könyöke és a
másik lapockája, a másik tarkója és az egyik feneke közé szorított
rudak. És így tovább. De ilyen mozdulatlanság nincs. Állnak, mereven,
és a rudak lassan lehullanak.
Arcokkal is játszanak. Az időről időre a táncosok arca elé kerülő anyag
azonban mindig juszt is új arccá válik: a fekete kendőre szemet és
orrot festenek, az alufólián átnyomódnak az elfedett vonások. És mindig
valaki más segít ebben: valaki más rajzolja, formázza újra az eltűnt
arcot. Miközben persze tűri, hogy eltűnjön.
A hajukkal is játszanak. Kis szigorú kontyokból lobogó sörény válik,
hosszú fekete hajból álarc, függöny, aztán megint a copf. Hajparádé,
hajbalett, hajnagycirkusz. A nőiesség örök jele: hát persze, hogy
fontos szerepet kapott. Mert a nőiesség fontos téma itt. Igaz, mi más
lehetne a tánc (valamint nagyjából minden más művészeti ág) témája,
mint a nőiesség és a férfiasság, valamint ezek találkozása különféle
asztalokon.
Ezúttal azonban a férfiak másodlagosak: nőkről, mindenféle nőkről van
szó, és legfeljebb még egy vén angyalról, akinek már túl nehéz a
szárnya, nem bírja tartani – de azért ő is nőnemű.
Saját múltjukkal is játszanak: az Artus más előadásaiból ismerős
eszközök, játékok, motívumok bukkantak fel: az épülő, átalakuló faváz,
a pálcikák…
Az előadás sűrű szövésű textil, bonyolult minta: úgy kanyarognak a
témák és figurák, úgy olvadnak vissza a közös mozdulatokba és bukkannak
ki újra, ahogy Kiss Erzsi többszólamú, saját magával kánont éneklő
dallamai tekeregnek a maguk rejtélyes útján. Az ő kísérőzenéje
megduplázza az előadást: a dalokban minden ott van, ami a színpadon is
zajlik. Tükre és elindítója, visszhangja és első mozgatója minden
mozdulatnak.
Kíváncsi vagyok, hogy működne ez az előadás szabadtéren. Vagy egy szűk
pincében. Lépcsőházban, kórteremben, falusi udvaron. Biztosan mindenütt
megtalálná a saját helyét.