Ha visszagondolunk Bozsik Yvették
korábbi munkáira, úgy tűnhet, hogy a Lakodalom nem tartozik a
legmélyebb, legvehemensebb előadásaik közé. Pedig benne van az a
tündöklő formai gazdagság, amelyről a csapat évek óta megismerszik, és
benne van az a végtelen könnyedség, amellyel a legkomplexebb emberi
szituációkat is olyan magától értetődően tudják eltáncolni. Persze
lehet, hogy éppen ez a könnyedség járt túl az eszemen. Elhitették
velem, hogy amit látok, számukra puszta ujjgyakorlat. A Lakodalom
voltaképpen egyetlen pillanatkép kibontása: a falusi sokadalmon belül
az ide-oda cikázó tekintetekben, a mintegy véletlenül összeérő
vállakban rejlő helyzetek különálló jelenetekben válnak mozdulatsorokba
kódolt történetekké. A szerepek maguk is mozgásban vannak, így az a
hatás kél, hogy a nagy forgatagban a jellemek is szétkenődnek, és
lényegtelenné válik, hogy ki kicsoda volt eredetileg. Így lesz a
plébánosból zsebkaszanova, a menyasszonyból más nője, és így tovább. És
vannak még bábok is, akikkel épp úgy lehet táncolni – a vőlegény
kibújhat a bőréből, bábot ültethet a maga helyébe, és rophatja, akivel
kedve tartja. Mondjuk egy másik bábbal. A lagziban egyébként Lajkó
Félixék húzzák a nótát – sajnos nem élőben, de a körben forgó,
ólomsúlyú népzene így is lehetetlenné teszi a kiszállást. Minden
pillanatot örökkévalóvá és máris elfelejtetté tesz. Minden
megtörténhet, ami éppen olyan, mintha nem is történne semmi. A vágyak
elszabadulnak, még az el nem gondolt gondolatok is testet öltenek. A
táncot is tánc meséli el, a fikció magába olvasztja a saját fikcióját.
A magányos hegedűs a darab végén hangszer nélkül, a saját ideghúrjain
játszik – a stilizáció stilizálása maga a való.
Vonatkozó előadások:
Lakodalom 07.26.23:30
|