Az Aglija stúdiót 1995-ben alapította Laima Adomaitiene 16-20 éves
fiatalok számára, s már elsô elôadásukkal, egy Tennessee
Williams-darabbal nemzetközi fesztiváldíjat nyertek. Elôadásaikkal több
ország fesztiválján felléptek már, tavaly Kazincbarcikán, a XVI. ifj.
Horváth István Nemzetközi Színjátszó Fesztiválon arattak
osztatlan szakmai és közönségsikert.
Csehov darabjában Szmirnov, a fiatal földesúr végsô elkeseredésében
felkeresi egyik adósának, az özvegy Popovának a házát. Az asszony a
szolgálójával, Lukával él. Boldogtalan házassága megkeserítette az
életét. A férje megcsalta, eltékozolta a vagyonukat és gyakran hagyta
magára. A gyász jó ürügy a nô számára, hogy távol tartsa magát férje
hitelezôitôl. Szmirnovnak azonban nincs vesztenivalója, és a pénze
visszaszerzése érdekében tett könyörtelen intézkedéseivel még az
érzelmeket is figyelmen kívül hagyja.
„A zsûri elnöke, Ascher Tamás több ízben is kultikus helynek nevezte
Kazincbarcikát. Nos, az idén ez a kultikus hely csodával is szolgált.
Egy olyan elôadásnak lehettünk boldog és megrázott nézôi, amely ritkán
adatik. A Magyar Mûvelôdési Intézet által felajánlott
fesztivál-nagydíjat a zsûri a Litvániából érkezett Aglija Ifjúsági
Stúdiónak ítélte. […]
A rendezô kvalitásairól elismeréssel kell nyilatkozni – csak remélni
lehet, hogy még sokszor találkozhatunk vele. […] Laima színpadán semmi
nem volt öncélú és semmi nem volt pusztán az, ami. Egyszerre volt
esztétikus és gondolati, konkrét és elvont. A 16-19 éves színjátszók
érett színészeket meghazudtoló biztonsággal mozogtak a darab különös,
álomszerû világában, a sugallatokkal telített, remekül használható
színpadképben, a színpadi vízió különbözô rétegeiben. Képesek voltak
arra, hogy az ismert társalgási vígjátékból nagy erejû drámát
formáljanak, amely egyetemes kérdésekre keresi a választ. Komoly
kontakttánc ismereteikrôl éppúgy tanúbizonyságot tettek, mint
emberábrázoló képességeikrôl, remek beszédtechnikájukról – s mindarról,
amit nem lehet igazán elemezgetni. A tehetséget hiába analizáljuk,
egyszerûen nem hagyja magát. Elragadtatott szavakkal és
szuperlatívuszokban próbálta elmesélni benyomásait a szakmai
beszélgetés során a zsûri két, az élménytôl megrendült tagja; Ascher és
Fodor Tamás.”
Tóth Zsuzsanna, Magyar Mûvelôdési Intézet
|