„Jean Genet darabja, a Cselédek számomra jelenleg a tökéletes modern
szöveg, mely lehetôvé teszi az emberi létezés alapvetô viszonyait
feszegetô színpadi világ létrehozását – bûn és bûnhôdés, szeretet és
gyûlölet, szabadság és szolgaság, az egyén és a társadalom között dúló,
soha véget nem érô harc. A szöveg lehetôvé teszi számunkra a végletek,
a végletesség felfedezését, mint a színpadon történô önkifejezés egyik
módját. Az elveszett önazonossággal
és az eltûnt eszmény misztifikálásával kísérletezünk. A nemek eltûnnek,
aminek következtében letisztult emberi képek jelennek meg a színpadon,
mindenféle háttér nélkül, a költészet tisztaságával, az irrealitás
határvonalán.
Emellett szükségét érzem némi vizualitással gazdagítani a színházi
hagyományokat, hiszen a low-tech felszerelések lehetôvé teszik a
párhuzamos színpadi valóságok megteremtését, és az azokkal való
játékot. A multimédiás technikák használata azonban nem eléggé ismert
és elterjedt még a bolgár színházban. Remélem, elôadásunk egy olyan
kísérlet lehet, mely megfelel a kortárs mûvészet új, több mûvészeti
ágat is átfogó törekvéseinek.”
(Desziszlava Spatova)
A Legal Art Centre-t 1998-ban hozta létre néhány, a mûvészetrôl és a
kulturális kontextusról hasonló nézeteket valló mûvész Szófiában.
Non-profit szervezetük fô célja kulturális rendezvények szervezése,
színházi elôadások létrehozása, emellett természetesen együttmûködnek
más független társulásokkal is. Az elmúlt évek során számos darabot
állítottak színpadra. Saját ötleteik mellett dolgoztak Puskin és
Dosztojevszkij mûvei alapján, készítettek egy adaptációt Choderlos de
Laclos Veszedelmes viszonyok címû regényébôl, de Almodovar Nôk a teljes
idegösszeomlás
szélén címû filmjének is elkészítették egy színpadi változatát.
|