Woyzeck még gyerek, még most is az. Örülnie kellene, hogy az lehet, de
nem, nem, nem. Nincs morálja (de mit is várhatna el az ember egy
külfölditôl?). Egyáltalán, beszámítható? A bûntett elôtt vagy a bûntett
után van?
„Hölgyeim és Uraim! Nézzék ezt a kreatúrát, ahogy Isten megteremtette,
nix, gar nix. Nézzék meg a mûvészetét, felegyenesedve jár, kabátot és
nadrágot visel, szablyája van!”– harsogja a kikiáltó, s teszi nap mint
nap közszemlére ezt a csodabogarat, Woyzecket, az állati individuumot.
Woyzeck lovagol, balanszíroz, borsót eszik és még más mutatványokban is
jártas. Néha mégis megfeledkezik magáról és arról a tényrôl, hogy a
színpadon van, keveri a nyelveket. Talán ma sikerül a nagy kitörési
kísérlet?! Minden nevelés! Egy kikiáltó, egy színész három manézson.
Woyzeck cirkusz „világszám”!
A Tetrapiloktomia Színház 1999-ben jött létre Berlinben. Klapcsik
László, miután elbúcsúzott Kovács Elemér nyugalmazott vasutastól és
nagyon szomorú volt, összetalálkozott Wolf Dieckmann-nal, a patafizika
jeles képviselôjével. Közösen ismerték fel egy új színház alapításának
szükségességét. A képzômûvészet és a színház határmezsgyéjén botorkálva
bukkantak rá sok szemétdombra vetett holmira (fûrész, lejárt
szavatosságú dobozos szardínia, kilyukadt teáskanna, stb.), melyek
meghatározóakká váltak további munkáikban. Jelen darab egy ötperces
fôiskolai vizsgaetûdként indult, aztán csak dagadt, csak dagadt… |