A brassói pályaudvar – mint a pályaudvarok általában – mindig is
monumentális kohóként mûködött. Gyûjtôhelye volt a nagyvárosi
szemétnek, a lerobbant szocialista kultúrának, illetve
kultúrálatlanságnak, ugyanakkor a csillogó erdélyi sokszínûségnek, a
közép-európai népmûvészetnek is. Egyszerre, egymás mellett és egymást
kiegészítve láthattuk Erdély multikulturalitásának csodálatos emlékeit:
a Segesvárra tartó szászokat, a hetyke szalmakalapos, kaszás avasiakat,
a Bukovinába utazó zsidókat és huculokat. De ott várták csatlakozásukat
a gyergyószentmiklósi örmények, egy padon ülve a Csíksomlyóra igyekvô
moldvai csángókkal. A bukaresti gyorsra vártak a gagauzok (törökök),
akik a fôvárosból még egy álló napot utaztak a Tulcea környéki
falvaikba. Ott voltak a Temes megyei svábok is, akiket jellegzetes
fôkötôjük árult el. És persze ott voltak az állandóan úton lévô
cigányok, akik mintha a pályaudvarokon élték volna vidám-szertelen
életüket. … a pályaudvar önálló életre kelt: a letûnt idôk csodálatos
leletei kerültek
felszínre a várakozó csoportok által: az a fantasztikus gazdagság,
amely a közelmúltban egyedül Erdélyben volt fellelhetô, mert
Nyugat-Európában már csak a levéltárak ôrzik a paraszti kultúra
emlékeit.
A Brassói pályaudvar címû produkciót a 2001-es Ôszi Fesztiválon mutatta
be a számos néptáncos és népzenei formációból összeállt alkalmi
társulat a Kelenföldi pályaudvaron, az elôadás pedig azonnal hatalmas
sikert aratott mind a nézôk, mind a kritikusok körében – s ez utóbbi
esetben sem csupán a néptáncos szakmai, hanem színházi, zenei és
filmmûvészeti körökben is.
Az elôadás nem hagyományos színház, hanem happening, olyan akció,
amelyben a közönség nem kirekesztett nézôje, hanem résztvevôje, aktív
alanya a történéseknek. Egyszeri és megismételhetetlen – célja
felmutatni az emberiség kulturális örökségét jelentô, de sajnos az
utóbbi években rohamosan pusztuló multikulturális csodát: Erdélyt.
|