A jelentkezők közül a SZASZSZ
versenyprogramját hárman, közös döntéssel választották ki: Kőváry
Katalin, az Éjszakai Színház vezetője, Halász Tamás kritikus és Hegedűs
Sándor filozófus. Hegedűs Paál István mellett, Kőváry az Universitas
tagjaként találkozott először a színházzal.
(délelőtt, egy kávéház foteljeiben)
KK: Hogy miért épp engem kértek fel, azt nem tudom. Regős János hívott,
és szívesen mondtam igent. Jó dolog végignézni a piacon, vagy 4í-5í
előadást néztem meg április óta.
HT: Én egy évadban közel százötven táncszínházi produkciót látok,
szóval azt a meccset elég jól ismerem, ott nem nagyon lehet zavarba
hozni. A szavazatom azonban a prózaiakkal kapcsolatban is ugyananynyit
ért. De mielőtt nézni kezdtük az előadásokat, még sokat beszélgettünk
arról, hogy egyáltalán kit nevezzünk alternatívnak.
KK: Sőt, vitatkoztunk. Szerintem ma az alternativitás csak a
struktúrában elfoglalt helyet jelöli. Nincs már alternatív-kőszínház
határ, a színészekben biztos nincs, legfeljebb abban, hogy ki
mennyiből, hol dolgozik, miből finanszírozza magát. De kisebbségben
maradtam ezzel a véleményemmel. Végül az lett a válogatási szempontunk,
hogy csak a produkció számít – ha kőszínházban készült, de új utakat
nyitó, kísérleti, alternatív, akkor jöjjön. Arra azért próbáltunk
figyelni, hogy ha egy előadás szerepelt Pécsett a POSZT-on, akkor ide
ne hívjuk. Mi szerettük volna, ha Zsótér Csongor és Tünde rendezése és
Jeles kaposvári Ványa bácsija a fesztivál műsorára kerül – ezek végül
technikai vagy pénzügyi okokból maradtak ki, és nem a szervezők
hibájából.
HT: Az egyenesen katasztrófa, hogy Jeles András rendezése nincs itt.
Schilling Árpádnak is itt volna a helye, de Pintér Béla nélkül sem
lehet teljes egy alternatív szemle.
KK: Attól kezdve, hogy megegyeztünk a saját alternatív-definíciónkban,
én is ezt képviseltem, és az én szívem is vérzett ezekért az
előadásokért.
HT: A válogatási folyamat legvégén szóltak, hogy kizárólag egész estés
produkciókat hívhatunk. Ez főleg a táncszínházakat sújtotta, hiszen
prózában viszonylag ritka a harminc perces előadás. Ezért nem lesz most
itt Ladjánszki Márta, akinek a Pallos című előadását hívtam volna, a
Finita la Commedia, az ex-Civil Negyed Medusa Piercingje és Pataky
Klári A katona története című koreográfiája.
KK: Nekem a Dunaújváros Táncszínháza Ionesco-előadása is hiányzik. Meg
most láttam a múlt héten a Stúdió K-ban egy tüneményes
horror-börleszket, Tamási Zoltán Héroszokját, már rég minden határidő
lejárt, de még megpróbáltam rábeszélni a szervezőket, hogy valahogy
hívják meg. Legalább versenyen kívül.
HT: Az alternatív színház definíciójánál tartottunk.
KK: Szerintem az alternatív színháznak – most inkább a prózai
színházról beszélek – két ága van. Az egyik, amikor fiatal, profi
színészek a nagyüzemen kívülre kívánkoznak, végre önállóan, saját
ízlésük szerint, saját maguknak hoznak létre valamit. Az ilyen
társulatok a működésükben alternatívok, egyébként a hivatásosokhoz
kötődnek. Idén két ilyen társulat is bekerült a válogatásba, mindkettő
nagyon a szívemhez nőtt. Az egyik az Utolsó vonal Üvegfigurák-előadása,
ami még akkor is nagyon tetszett, ha én Tenessee Williamset csak
szódabikarbónával viselem el. Ez karakteres, élő, erős és igaz
produkció. A másik a Dühöngő. Ilyen vállalkozásokba tényleg csak az
száll be, akinek a színház a lényeg, nincs olyan elmebeteg, aki itt
pénzre számít. Így aztán működik a természetes kiválasztódás: az ilyen
közös munkákban mindig irtózatos jó a csapatmunka, és a színházat végre
az öröm tartja öszsze. Márpedig ez a lényeg, nincs az a koncepció,
irányzat, eszme, ami fontosabb lehetne az együtt játszás öröménél. Ez a
Bozgorokra is vonatkozik, az is egy csodás örömszínház. Rusznyák Gabi
különösen olyan rendező, aki kihozza a színészeiből ezt a „csináljuk az
utolsó csepp vérünkig” érzést.
De az is nagyon szép, amikor fiatalok nem a professzionális oldal felől
egyszer csak elkezdenek csinálni valamit. Izgalmas dolgok tudnak így
születni. Ilyen az Artéria és ilyen a Zugszínház Kafkája. Nagyon okos,
nagyon átgondolt, nagyon izgalmas. Azt hiszem, ezekre mind egyhangúan
szavaztunk.
HT: Azért nem volt sok egyhangú szavazás.

KK: De. Hat, ha jól emlékszem. A Bozgorokat mindannyian akartuk, Szőke
Szabit is, az Artusról is egyhangúan döntöttünk, az Arabeszkkel sem
volt bajunk.
HT: Az Arabeszkben egyhangúak voltunk, bár csak én láttam.
KK: Én viszont láttam tőlük mást, és mindenképpen szerettem volna, ha
az Artéria színház jelen van. Azt meg elhittem Tamásnak, hogy ez jobb,
mint korábban a Nóra.
HT: Pontosítsunk, szerintem a Nóra sokkal jobb, azt nagyon szerettem,
Kati kevésbé, de abban egyet értettünk, hogy ez a csapat legyen ott
Szegeden.
KK: Ha csak a Nóra lett volna, az is jöhetett volna. Érdekes
Nóra-felfogást mutatnak. Csak koruknál fogva nem tudják kiosztani. Ez
testhezállóbb.
HT: És Tabi Orsolyát mindenképp el szerettük volna hozni ide.
KK: Az Üvegfigurák az én jelölésem.
HT: Prózai színházat én jó néhányat nem láttam, sajnos. Az Üvegfigurákat, a Pert és a Dühöngőt sem.
KK: Én mind a hármat vállalom. Nem emlékszem, hogy az Üvegfigurákat
Sándor látta-e, de az mindenképpen nagyon jó. A Négyhangú operát, a
Compania dell’Arte előadását viszont csak Sándor látta. Ez az ő
listájáról van.
HT: A Medeia (Közép-Európa Táncszínház) végre megint olyan, amit
mindhárman láttunk. Itt a társulat és az előadás egyaránt fontos.
Horváth Csaba borzasztóan markáns figurája ennek a szférának, bármit
csinál, az érdemes a figyelemre. De az előadók is. Zarnóczai
fantasztikus élmény, a három idősebb táncos kiválóan dolgozik.
KK: Nemcsak mint táncos, színészileg is. Egyhangúan döntöttünk. A
Barbara L.-t viszont sajnos nem tudtam megnézni: egyszerűen olyan
ritkán kerül műsorra, hogy nem volt rá alkalmam.
HT: Ketten láttuk, én nagyon harcoltam érte. Bozsik Yvette viszont
elsősorban Sándornak volt fontos, én nem értek egyet a jelölésével. Itt
is kellett volna húzni egy határt, ez szerintem nem alternatív színház,
hanem igényes szórakoztatóipari alkotás. Sem az előadás felfogása, sem
Bozsik Yvette működési módja nem igazán ez a világ, bár egyébként
igazán tisztelem a munkásságát.
KK: Ezen is vitáztunk, de szerintem ez legyen a fiatalok nagy
lehetősége. Az – vagy az is – legyen Szegeden, akinek ez nagy esély:
nyilvánosságra, találkozásokra, hírre.
HT: Most úgy tűnhet, hogy sokféle szempont keveredett, mégis egyszerű
volt a válogatás: három szuverén ízlésvilágú ember próbálta
összehangolni a véleményét.
(délután, a Közép-Európa Táncszínház elhagyott előcsarnokában)
HS: Talán azért érhetett engem a megtiszteltetés, hogy a II. SZASZSZ
előválogató triumvirátusának tagjává választottak, mert a tavalyi
szemléről én írtam méltató sorokat a Színház c. folyóiratban. De
alternatív színházi múltam is szerepet játszhatott. A hetvenes években
tagja voltam ugyanis a Szegedi Egyetemi Színpadnak, Paál István
együttesének. Tanulmányaim végeztével dolgoztam még Jeles Andrással is,
de aztán hűtlen lettem a színházhoz. Pontosabban: filozófiai
érdeklődésem kielégítése fontosabbá vált számomra. Nyilvánvaló volt,
hogy mindkét „szerelem” csak szenvedélyesen, azaz életformaként élhető:
a „poligámia” akkor még nem tűnt járható útnak. Ma már békésen megfér
bennem, hogy egyszerre legyek tagja a Magyar Filozófiai Társaság
Elnökségének és az Alternatív és Független Színházak Szövetsége
kritikai szekciójának. Nem okoz gondot, ha délelőtt filozófiát tanítok,
délután pedig Szögi Csabának segítek a Közép-Európa Táncszínház
ügyes-bajos dolgainak intézésében.
A válogatás kritériumait egyeztettük ugyan, de végső soron abban
maradtunk, hogy mindenki saját lelkiismerete szerint vesz részt a
munkában. Nekem egyetlen kritériumom volt az értékelésben: minőségi
legyen az előadás. Meggyőződésem ugyanis, hogy csak a jelen lenni tudás
minősége alapján lehet előadások között különbséget tenni. Engem nem
érdekelt tehát, hogy egy előadás mekkora összegből jött létre, hogy
kőszínházban született-e vagy sem, hogy melyik generáció alkotása stb.
Csupán azt tartottam szem előtt, hogy amit a programba javaslok, sem
formai, sem tartalmi szempontból ne legyen kultúripari tucattermék, ne
a közönségigény kritikátlan kiszolgálását célozza. A „nézhetőség”
értéke természetesen fontos szempont, de – alternatív színházi
szemléről lévén szó – közel sem a legfontosabb. Hudi László előadása
például – A kárhozat kertje – első változatban nekem bizony nehezen
volt nézhető, de kísérleti jellegű előadás lévén egy percig sem volt
kérdéses számomra, hogy Szegedre való. Szegedre való, mert a rendezőnek
volt bátorsága a befogadói előítéletek provokálásához. Az adott téma
nem lett volna megjeleníthető szirupos változatban, vagyis a közönség
elvárásainak „sérelme” nélkül. Zsótér Sándor vagy Jeles András
rendezéseinek „élvezetéhez” sem elég a szokásos – értsd: kényelmes –
befogadói /kultúrfogyasztói/ attitűd. Bizony különleges koncentrációt
igényel a nézőktől, hogy meg tudjanak felelni e művek különös
világának. Mintha csak azt mondanák, üzennék ezek a művek: mi csak
akkor tudunk jelen lenni, kedves befogadó, ha Ön a maga valóságában is
jelen van, vagyis nem azt várja tőlünk, mit kedvenc reklámjaitól,
szappanoperájától stb. Sajnálom, hogy sem Zsótér, sem Jeles produkciót
nem láthatunk a Szemlén. Mint ahogy nagyon sajnálom az évad egyik
legizgalmasabb „alternatív” előadásának hiányát is, a Bárkában színre
vitt Teomachiát. Nem hibátlan produkció, de nyilvánvalóan Szegeden
lenne a helye.
Természetesen a kísérleti előadásoknak is van azért esztétikai
mértékegysége. Abban az esetben hagytam meggyőzni magam zsűritársaim
által, mikor eleve ambivalens voltam egy előadás minőségét illetően.
Ilyen volt pl. Regős János Ördögökje. Az alternativitás igényeinek
megfelelt ugyan, de fontos esztétikai értékek sérültek: néha
vontatottnak, kiegyensúlyozatlannak éreztem, nem igazán késznek. Csak
akkor tudtam volna igent mondani rá, ha a többiek is akarják.
Az a program, ami végül is kialakult, nem maradéktalanul az, amit
szerettünk volna. Ám mindazért, ami bekerült, vállaljuk – vállalom – a
felelősséget.