1999-ben a Thealter egyik sikeres
előadása volt a Cselédek, amit Szorcsik Krisztával ketten játszottatok.
Máskor is felléptél már Szegeden?
Persze, előtte is, utána is. Még nem voltam főiskolás, amikor
játszottam az AIOWA Háborúba megyünk című előadásában, aztán később a
Szelídítéseket is meghívták Szegedre.
Színészdiplomád van, több főszerepet is játszottál/játszol Újvidéken, a
magyarországi fesztiválközönség azonban elsősorban eddigi három
rendezésed, a Szelídítések, a Pác és a Via Italia kapcsán ismer.
Nem vagyok rendező, de ha a zentai amatőrprodukciókat is beleszámolom,
akkor tizenkét rendezésem van eddig, a Szelídítések és a Pác között
megcsináltam például a Yermát az újvidéki Színes Szilánkok
Diákszínpaddal, legutóbb pedig a Belgrádi Nemzeti Színházban dolgoztam.
A Szelídítések egyébként félig-meddig véletlenül jött. A vajdasági
költőket, írókat bemutató irodalmi estek sorozatát terveztük úgy, hogy
elvisszük ezt a műfajt a performansz irányába, tehát színpadi akciók is
vannak, nemcsak szövegek hangzanak el. Az első ilyen est Tolnai Ottó
műveiből állt össze, másodiknak pedig Sziveri Jánost választottuk. Az
Újvidéki Színház akkori igazgatójának, Vicsek Károlynak volt az ötlete,
hogy legyen ebből színházi előadás. ő ajánlotta alapanyagnak Hamvas
Béla Karnevál című regényét is, nagyon nehezen szántuk rá magunkat az
ezerötszáz oldalas regény színrevitelére, másfél évig dolgoztunk
Gyarmati Kata dramaturggal a Pác című előadás szövegkönyvén.
Ahogy én ezt kívülről látom, mint színésznő tagja vagy egy üzemszerűen
működő repertoárszínháznak, ahol közben mint rendező a gyerekkori
barátaiddal alternatív előadásokat hozol létre sajátos formanyelvvel,
elmélyült műhelymunkával, hosszabb próbaidővel.
Az előkészítés sokáig tart, de az előadás létrehozására ugyanannyi
próbaidő van, mint a színház más produkcióinak esetében. Ami a
formanyelvet illeti, számomra ugyanannyira fontos a szöveg, a zene és a
mozdulat is, nem egy megírt dráma szövegéhez találok ki még járulékos
elemeket, hanem egy író világa inspirál, ebből indulok ki. Először
mindig képeket álmodom meg, a rendezéseimhez magam tervezem a
díszleteket, és a bátyám írja a zenét. Mindig is nagyon érdekelt a
mozgásszínház, számomra egy mozdulat ugyanolyan erejű az előadásban,
mint egy elhangzott mondat.
Bajban van az ember a definícióval, de talán azt lehet mondani, hogy
lírai előadásokat csinálsz, nem történetet mesélsz, hanem költészetet
művelsz a színpadon. Mintha a munkáid fölött Nagy József szelleme
lebegne.
Akiknek az a dolguk, hogy párhuzamokat találjanak, azok gyakran szoktak
hozzá hasonlítani, ami számomra természetesen megtisztelő, mint ahogy
az is, hogy volt lehetőségem vele dolgozni. Beszélgettünk ezekről a
dolgokról, hogy mennyire eltérő a kiindulópontunk egy-egy előadásnál, a
munkafolyamat is más, a végeredmény pedig talán annyiban hasonlíthat,
hogy mindkettőnk előadásai a költészet, a képzőművészet felé
törekszenek. Nagy József továbbra is Franciaországban él, de a
szülővárosában, Magyarkanizsán dolgozik nyaranta, itt hoztuk létre
tavaly az Éden című produkciót, és idén folytatni fogjuk a munkát. Az
előadásnak már volt egy előbemutatója Franciaországban,
szeptemberben lesz a bemutató, amit egy kisebb európai turné követ majd.
Belgrádban rendezel, Nagy Józseffel dolgozol, a következő évadra a
budapesti Bárka Színházba szerződsz, mintha távolodnál Újvidéktől.
Belgrádban mint vendégrendező dolgoztam, Csáth Géza novellái alapján
hoztam létre egy szerb nyelvű előadást A józanok csendje címmel,
remélhetőleg ennek az együttműködésnek is lesz folytatása. Közben a
Bárkában is rendezni fogok egy előadást, de tovább játszom a
szerepeimet Újvidéken: a Menyasszonyt a Vérnászban, Velmát a
Chicagóban, Szofját a Platonovban. Annyi biztos, hogy sokat fogok
utazni, de hogy lélekben nem távolodom el a Vajdaságtól, ebben bizonyos
vagyok.