
Szombat éjszaka. Véget ér az utolsó
előadás, a zsűri tagjai, arcukon titokzatos mosollyal a Grand Caféba
sietnek, és a leghátsó sarokasztalhoz telepednek. Egy órával később
megvan az eredmény, megszületik a döntés arról, kik kapják idén a
Fesztivál díjait. Ez azonban egyelőre titok marad. Munkatársunk Forgách
Andrással és Bal Józseffel beszélgetett.
Hogy éreztétek magatokat itt?
FORGÁCH ANDRÁS: Én tavaly is a zsűri elnöke voltam. Ha akkor nem
éreztem volna jól magam, idén nem jövök el. Szerintem a THEALTER nagyon
jó hangulatú rendezvény, függetlenül az egyes előadások színvonalától.
Még megvan az a bensőségessége, amit nagyobb méretű fesztiválokon már
nem érezni.

BAL JÓZSEF: Én vérszívó módjára próbáltam tanulni, frissülni, kinyílni
ezektől, ezekre a produkcókra. Kőszínházi rendezőként sok ócska
elvárásnak kell megfelelnem, miközben elájulok attól, amikor a zene, a
képzőművészet, a tánc és a szöveg elkezd együtt élni, mozogni, elkezd
együtt jelenteni valamit. A szívem legmélyén ezt tartom igazi
színháznak. Nem véletlen, hogy annak idején Ascher eljárt minden amatőr
színházi fesztiválra. Most persze csak magamat ostorozom, bosszant,
hogy miért nem merek ennyire nyitott és bátor lenni, miért nem merem
így eldobni az agyam. Még azokat az előadásokat is jó volt nézni,
amelyek nem nagyon működtek, nem voltak idevalók. Mert máshonnan
indítottak be energiákat, máshonnan szólaltak meg. De ez csak az én
szőrös tökű kőszínházi véleményem, mert örülök, hogy néha oldalba
vágnak.
Miközben András tapintatosan azt mondta, az előadások minőségétől függetlenül is jó ez a fesztivál.

FA: Ezzel csak arra akartam emlékeztetni, hogy jó pár olyan előadás
van, amit az előválogatók meghívtak, de nem tudott eljönni. Pintér,
Zsótér, Jeles – ha az ő rendezésük itt színpadra kerül, az az egész
fesztiválnak jót tett volna. Tavaly rövidebb volt a SZASZSZ, és most is
lehetett volna rövidebb. Láttunk néhány olyan előadást, amelyik
nyugodtan elmaradhatott volna, mert tévedésből került műsorra. Persze,
minden előadásban van valami jó, mindegyikben van valami izgalmas. Az
másik kérdés, hogy például az Üvegfigurákat egy alternatív
színházi szemlére kell-e meghívni, hiszen nem alternatív előadás
FA: A díjak egy része szabadon felhasználható. Egy díjat Szeged városa
ad, azt mindenképpen előadóművésznek kellett juttatnunk, a többi
rajtunk múlott. A legjobb táncszínházi előadás, a legjobb koreográfus,
a legjobb előadás, a legjobb rendező díja mellett további négy
kategória meghatározásáról mi döntöttünk. Abban egyeztünk meg, hogy két
előadóművész és két zenész kapja meg az elismerést. Prózai színészek
nem kapnak díjat – és ez jelzésértékű, köztük nem találtunk kiemelkedő
teljesítményűt. Viszont tavaly egy olyan előadást is jutalmaztunk,
amelyik nem is volt versenyben: idén ezt már hagyományként kezeltük. Mi
az egész fesztivált néztük, nemcsak a SZASZSZ-t.
BJ: Nekem az egész fesztiválból az egyik alapélményem, hogy nap mint
nap fantasztikus akusztikus teljesítményekkel találkozom. Meg voltam
döbbenve, egyik jobb volt, mint a másik. Ezért a két zenei díj.
Mennyire értettetek egyet?
FA: Volt, amiben mind a hárman egyetértettünk, és volt, amiben csak
ketten. Olyan egyszer sem történt, hogy hárman háromfélét gondoltunk
volna. De nem szavaztunk, mindent alaposan megbeszéltünk.
BJ: Meglepően egységesen gondolkodtunk. Pedig nagyon különbözünk egymástól.
Mik voltak a döntési szempontjaitok?

FA: Egyszerű. Én hagyom meglepni magam. Gyerekké tudok válni. Csak azt
nem szeretem, ha a színház hideg. Azok az előadások is rengeteg
pozitívumot mutattak, amelyek nem kaptak díjat. Én azt sem bánom,
ha a színészek esetleg jellemet akarnak ábrázolni, még a
tévéjátékszerű színházat is szeretem, az Üvegfigurákban, az
Arabeszkben, a Kafkában is lehetett látni szép megoldásokat,
szándékokat, érdekes momentumokat. Csak az intenzitásuk nem volt elég.
Ha nem épülnek valamivé, nem emelkednek, akkor mint zsüror kénytelen
vagyok szigorú lenni.
Versenyen kívüli programokat is néztetek?
FA: Oleg Zsukovszkij nagyon tetszett, írni is szeretnék róla, Urbán
András előadása is nagy hatással volt rám, a Hejjgető talán kevésbé. Az
utolsó két napon már a versenyelőadásokra tartalékoltam az energiáimat.
Viszont hadd említsem még meg Peró installációját, ami egy olyan
színházi előadás része, ami még nem készül el. Már az installáció is
gyönyörű darab. Tulajdonképpen szívesen adtam volna neki díjat, de hát
mégis csak egy képzőművészeti alkotás. A Forgách András-díjat
mindenesetre Perónak adom.