Egy kerthelyiségben ülünk Pavellal. Egy pleskavica, két korsó sör és sok hangos szegedi társaságában beszélgetünk.
Panaszt emelnék. A lányom megijedt a bábodtól.
Hát persze! Melyiktől?
A krampusztól.
Én inkább felnőtteknek játszom. Az egyetemisták például nagyon jó
közönség szoktak lenni. Legjobban a vegyes nézőket szeretem. Úgy értem…
felléptem nemrég egy angliai zenei fesztiválon. Ott nagyon kevert
közönség volt! Már a színük is! Annyiféle ember együtt: ők megtanultak
már fogékonynak, figyelmesnek lenni mindenféle részletre, szerintem
ezért tetszhetett nekik az én produkcióm. Arra is rájöttem már, az is
fontos, hogy a nézőim ne legyenek buták. Franciaországban tűnt ez fel,
mert amikor olyan vidékre kerültem, ahol a színpadom körül állóknak nem
volt színházi tapasztalata, nem nagyon ismerték a világot, akkor csak
tátott szájjal bámultak. Nem tudtak mit kezdeni velem.
Jó sokat utazol.
Igen. Ecuadorban voltam nemrég. Most hamarosan megint megyek vissza
Mexikóba, Magyarországon is voltam már párszor, bejárom a világot.
Improvizálsz?
Ez a darab jó néhány éve változatlan nagyjából, de persze folyamatosan
alkalmazkodom. Improvizálok, igen. Valami történik a közönségben,
valami történik a színpadon, valami kis hiba esik, jön egy kutya,
macska… alakul az előadás, játszom a helyzetekkel, élvezem a
veszélyesebb, kipróbálatlan szituációkat. Egy kis kockázat csak jól
jön. Minden pillanatot ott helyben teremtek meg. De azért főleg a
marionettjeimre koncentrálok.
Mindig bábos voltál?
Színészkedtem is. Azután jártam bábművész főiskolára, de azt nagyon
konzervatív, életidegen helynek éreztem. A legtöbbet akkor tanultam,
amikor a Károly-hídon játszottam a járókelőknek. Aztán kijártam ezt az
iskolát is. Akkor kezdtem más, bonyolultabb előadásokat készíteni,
akkoriban érkeztek lassacskán az első fesztiválmeghívások. A Szvingelő
marionetteket hívják a legtöbb helyre, pedig közben egészen másfajta
darabokat is készítek, nemcsak utcaiakat. Persze bennük közös:
kicsinek, nyitottnak, közvetlennek lenni – mindig ez a célom.
Mindig maradsz a báboknál?
Vannak terveim egy másfajta előadásról, amelyben az élő szereplők
együtt játszanának a bábokkal. Nem nagy társulattal, attól isten ments,
a nagy színházak nem jó helyek. Két-három ügyes, jó emberrel szívesen
dolgoznék, olyanokkal, akikkel tanulhatnánk egymástól. A bábok azért
maradnának.
Te készíted a bábjaidat?
Nem. Ezt bábkészítőkre bízom. Amikor kitalálom az előadást, elmondom a
szakembernek, mire van szükségem, és ő megcsinálja. Az anyagot
tisztelni kell.
A bábokat tisztelni kell?
Nagyon vigyázni kell ám velük! Érzékenyek! Olyanok, mint a gyerekek. Ha
megbántod őket, bajt csinálnak. Engem a bábjaim elfogadtak,
szerencsére. Ha pedig valami probléma támad, szépen, csendesen,
nyugodtan kell megoldani. Eleinte ideges lettem, ha baj volt. Abból
aztán még nagyobb baj lett. Mondom, olyanok, mint a gyerekek. Tanulni
kell tőlük. Igénylik a nagy figyelmet, de jó egy kis távolságot is
tartani tőlük. Ez is épp olyan, mint a gyereknevelésben.
Vonatkozó előadások:
Szvingelő Marionettek 07.24.16:30
Szvingelő Marionettek 07.25.16:30
|