Azoknak, akik kételkednének, itt a
bizonyíték: a Víztorony aljában Korniss Péter huszonnyolc fotója a 25.
színház előadásairól diadalmas időkről beszél.
Nem mutatnak sokat. Azok az előadások, amelyeken készültek, rég
elmúltak; nincsenek már, és ezek a képek sem támasztják fel őket. A
színészek, akik felbukkannak rajtuk, megöregedtek. A fiatalságuk tűnik
fel először: Jordán Tamás szeme, Törőcsik Mari fogsora, Cseh Tamás sima
bőre, a két ránc Jancsó homlokán. És főleg a csoportképek: az energia,
a sok nagyra nyílt száj, előredőlő felsőtest; a közös mozdulat, ahogy a
Fényes szelekben együtt énekelnek.
Ez az együtt hiányzik most: érezni a képeken a nagy közös nekibuzdulás
örömét és elszántságát. Először a Zsugori uram egy jelenete kel életre:
egy szakállas, hosszú hajú fiatalember a nyakába kapta színésztársát.
Nevetnek, majd szétveti őket az energia. A fotó alig bírja egyhelyben
tartani őket, mozognak, elfutnak mindjárt. Mögöttük alig van díszlet,
jelmezük szinte hétköznapi ruha. Azt az előadást, azt a hangulatot
máris el tudom képzelni. Azután Jancsó áll félrehajtott fejjel egy
csoport színész előtt: nehéz eldönteni, előjátszik-e, egy mozdulatot
próbálgat-e éppen, vagy csak eltöprengett, és maga sem tudja, merre
bóklászik a keze. A mögötte állók szívükre tett tenyere mégis őt
utánozza. Van köztük, aki nevet, a mestert figyeli; koncentrálnak,
mégis játékos felszabadultság sugárzik róluk. Ezt is irigylem: a ritka
pillanatot, amikor a színház (próbán vagy előadáson) egyszerre hoz
koncentrációt és meditációt: a szigorú fókuszálást és a gondolatok
szabad szétszóródását.
Szokták mondani, a színházban az a jó, hogy elmúlik, születése közben
minden másodperce rögtön pusztul is. A fotók pedig állnak, kiszalad
mögülük a lényeg: a színházi fotó a fából vaskarika szemet
gyönyörködtető formája.
Ez a kiállítás azonban a fesztivál egyik előadása inkább: lassú,
elegáns, hallgatag, szerényen a háttérbe húzódó színházi produkció,
melyben a főszerepet persze a tárlatlátogatók játsszák. Felmegy a
függöny, ők belépnek a Víztorony ajtaján, fel-alá sétálnak a képek
között, van, amelyikre rámosolyognak, egy másik zavarba ejti őket:
hiszen modellje mennyit változott! A fejükben zajlik az akció.
Konfliktusok és szép megoldások, ellentmondások és dialógusok
bontakoznak ki. Ezek itt nem színházi fotók, hanem fotók, amelyek
színház. Élő színház.
|