Volt egyáltalán THEALTER, amelyen nem vettél részt?
Valahogy úgy alakult, hogy az utóbbi két évben nem voltunk itt, de
amennyire emlékszem, a kezdetektől részt vettem mindegyik fesztiválon.
Sőt Tamási Zoltán rendezését, A történelem kereke című produkciót egy
hónapig itt próbáltuk és a Hungáriában tartottuk a bemutatót.
Az Utolsó Vonal történetében ritkák a klasszikus darabok.
Klasszikusoknál is lehet improvizálni. Tennesse Williams Üvegfigurák
című darabjába csak kicsit nyúltunk bele, bár már így is
figyelmeztetett a szerzői jogvédő, hogy ennek korlátai vannak. Az
átdolgozás nem érintette a darab lényegét, inkább csak felfrissítettem
a szöveget. Humort próbáltam belecsempészni, pontosabban nem kívülről
belevinni, hanem inkább kihozni a szituációkból. Az élet
elviselhetetlen, kibírhatatlan oldalát Tennesse Williams nem kevés
meghatottsággal és szentimentalizmussal mutatja be. Mi inkább
ironikusan próbáljuk bemutatni ezeket a félrecsúszott életeket, arra
törekszünk, hogy a néző bizonyos helyzetekben már azt se tudja, hogy
sírjon-e vagy nevessen. Ezért használom ezt a műfajmegjelölést:
„komitragédia”, ugyanis egy komikus tragédiáról van szó, nem pedig egy
tragikus komédiáról, amit „tragikomédia” elnevezéssel szoktak illetni.
Ezt akár a Piroskára is mondhattad volna.
Az Üvegfigurák tényleg hasonlít a Piroskára, amit tíz év különbséggel
kétszer is játszottunk Szegeden, bár a Piroskában az elején még
vígjátéknak indul a dolog, aztán néha elkomorodik, és egy idő után
valamiféle egyensúly áll be tragikum és komikum között. Erre az
egyensúlyra törekszünk az Üvegfigurákban is, és ugyanarra a
szabadságra, ami a Piroskát jellemezte. Mint rendező azt szeretem, ha
eljutunk egy olyan pontra, hogy azt az instrukciót adhatom: mindenki
csináljon azt, amit akar. Ha jó volt a téli alapozás, akkor ilyenkor
nem esik szét a produkció, hanem energiák szabadulnak fel a
színészekben.
Vonatkozó előadások:
Üvegfigurák 07.20.22:00
|