„Mért nincs bûnöm, ha van?” E megválaszolhatatlan kérdés köré épül az
álomszerû elôadás, melynek gyökerei a középkori bolondjátékok,
Shakespeare szellemei és varázslatai, vagy a barokk hátborzongató
rémképei lehetnek. Az elôadás kezdetén a két ôr besétál az alvó K.
szobájába. Ettôl kezdve ami megszokott és elfogadott volt, hirtelen
értelmetlennek, kétségesnek, emberidegennek
bizonyul. A saját világ idegen világgá alakul át. A legotthonosabb dolgokból is valami szörnyûséges
bukkan elô. Ebben a tragédiában nem a halál, hanem az élet válik félelmetessé.
Kafka egyik írása szerint „az eredendô bûn – az ember ôsi vétke – az a
vádaskodás, mellyel makacsul kitart amellett, hogy neki vétettek, hogy
az eredeti bûnt az ô rovására követték el”. Ilyen értelemben bûnös K.,
aki az elôadás végére belátja végzete kikerülhetetlenségét és bakókkal
kísérve, de önként fejet hajt a halálnak.
A Zugszínház a gesztikus színjátszás elszánt híve. Az epikus színháznak
azt a vívmányát kívánja elérni, amikor a gesztusok, úgy, mint a
szövegek, idézhetôvé válnak. A most bemutatott groteszk
Kafka-adaptációban nagy szerepet szánnak a különféle bábszerû
mozgásoknak. Az idegen, nem emberi erôk képzetét helyezik velük
elôtérbe; az idegen erôkét, melyek az emberek életét irányítják. |