Horváth Sándor filozófus, a Közép-Európa Táncszínházhoz közel álló
elméletész; Magács László viszont meglehetősen gyakorlati ember: a
Merlin igazgatója. Ők ketten az előválogatók: ők meg a sors döntöttek
arról, hogy mely 10 előadásból áll össze az Alternatív Színházi Szemle
programja. Ők mondták ki, kik idén a legjobbak.
◉ Úgy emlékszem, tavaly a háromtagú előválogató bizottságban sok volt a
vita. Még abban sem értettek egyet, hogy mi tartozik az alternatív
színházak közé.
HS: Én tavaly is az előválogatók között voltam. Tény, a múlt évben voltak problémák.
ML: Százan meg százfélét gondolnak erről.
HS: Most nem nagyon volt köztünk vita, csak apróságokban nem értettünk egyet, alapkoncepciójában egységes volt a válogatás.
◉ Egyeztettetek, mielőtt elkezdtetek színházba járni?
ML: Amikor megkaptuk a felkérést, valamikor talán szeptember
táján,elkezdtünk beszélgetni arról, hogy ki mit gondol a színházról, és
az alternatív színházról. Lassanként kialakult a közös ízlésvilágunk.
Nagyon korán láttuk együtt a Négereket a Bárkában, előtte is dumáltunk,
utána is dumáltunk, érzékeltük, hogy ki mire érzékeny, ki mire
fogékony, de egy előadáson belül. Ezek után inkább az e-mailek indultak
el, aki látott valamit, amit érdemesnek, esélyesnek gondolt, felhívta
rá a másik figyelmét.
HS: Nem mentünk bele semmilyen teoretikus vitába, nem is volt rá
szükség. Mindketten Magyarországon élünk, régóta járjuk a színházakat.
Az az előadás, amelyben formabontás van, amely képes megújulni, amely a
közönséggel való kapcsolattartásnak új minőségét kutatja és így tovább,
esélyes volt.
ML: Akik itt vannak, azok bonyolultabb, más, nyitottabb – lejáratott
szó – sokkal européerebb módon közelítenek meg egy témát. Nekem az
tetszik, hogy a Szabó Rékánál a színész táncol, a táncos beszél, és
mindezt magas művészi színvonalon csinálják. Érdekesen és újszerűen,
modernül és bonyolultan jelenik meg egy gondolat. Amúgy is
vesszőparipám a színházi formákon való átlépés, ezért tetszett, hogy a
Hudi egy hagyományos színdarabot egy vacsora keretein belül állít
színpadra: ez alternatív gondolat, és alternatív megoldás a kőszínházi
szokásokhoz képest.
◉ Ha egy ilyen gondolkodású előadás születik mondjuk a Katonában, meghívtátok volna?
HS: Abszolút.
◉ Mégis csupa ismerős, bejáratott név van a listán.
ML: Elképzelhető volna, hogy valaki berobban a semmiből. Ritkán
születnek csodák, de készen kell rájuk állni. Ha találtunk volna egy
cirkuszt vagy bármi mást, ami alternatív, meghívtuk volna. Próbáltunk
nem stílus vagy művészeti típusok szerint válogatni, azt próbáltuk
megnézni, mi a jó. Tudod mióta verem magam azon, hogy az én nevemhez
kötődjön egy nagy felfedezés? De kialakult egy meghatározó köre az
alternatívoknak. És miért maradjon ki valaki azok közül, akikről
valóban úgy gondoljuk, hogy idevaló?
◉ Jó lenne egy meglepetés.
HS: Én, mivel tavaly is válogattam, nem számítottam igazi meglepetésre.
Nagyjából tudtam, mit fogok kapni. Viszont nagyon fontosnak éreztem,
hogy olyan együtteseket is megnézzünk, amelyeket a nevük még nem tesz
esélyessé. Korábban nem nagyon jártam a Térszínházban, most mégsem
bántam meg, hogy elmentem. Másrészt hiába elismert művész valaki, ha az
aktuális produkciója nem üti meg a mértéket. Juronics Tamás nagyon
tehetséges, de a Tybalt című idei koreográfiája elhibázott. Nem
mondhatom azt szeptemberben, hogy a Juronicsnak mindenképpen ott kell
lennie. Csak akkor lehet ott, ha az előadás működik, dramaturgiailag
fel van építve, az illesztékek össze vannak rakva és így tovább. Közben
nagy örömeim is voltak. Hosszú-hosszú idő után az egyetemi
színjátszásban újra elkezdődött valami. Három nagyon izgalmas előadást
láttam. Annyira egyik sem volt érett, hogy itt lehessen, de ha kétszer
ennyi előadás lehetne, és két hétig tartana a fesztivál, biztosan
meghívjuk őket. Köztük is a legjobbat Benkő Imola rendezte, Mrożek
Özvegyek című darabját a Focus Műhellyel. Ők tényleg csak a mezőny
erőssége miatt nem fértek be, de Imola rendkívül ígéretes, tehetséges
rendezőnő. A másik egy debreceni előadás, Öngyilkosdi a címe, a
KonzervArtaudrium adta elő a rendező, Halmi Gábor frenetikusan jó,
saját szövegét. Náluk épp ez volt a baj: annyira jó volt a szöveg, hogy
nem tudták igazán kijátszani minden poénját, minden szintjét. És végül
láttam Szombathelyen egy reneszánsz típusú commedia dell’arte-t. Az is
ott billegett a határon, végül sajnos nem fért be. De biztos hallunk
még mind a három társulatról.
ML: Javasolni fogjuk a szövetségnek, hogy a legközelebbi fesztiválra
legyen egy „a jövő” vagy egy „majdnem” kategória, ami a versenyen kívül
marad: akkor a fiatalabbak, a még nem készek is bekerülnek a közegbe,
fény vetül rájuk, de nincsenek kiszolgáltatva annak a helyzetnek, hogy
Bozsik Yvette-tel, Zsótérral hasonlítják össze őket. Ha erőszakosan
versenybe szorítanánk ezeket a produkciókat, könnyen a sárba
tiporhatnák őket.
◉ Térjünk át a konkrétumokra. Hány előadást láttatok?
HL: Én több mint száz előadást néztem meg az idén. Hetente háromszor
színházba mentem. Már csak azért is szükség volt erre, mert tavaly
hárman voltunk előválogatók, most ketten, és megegyeztünk benne, csak
olyan előadás jöhet, amit mindketten látunk. Ha valami potens előadásra
találtam, rögtön jeleztem Lacinak, és ő ment, megnézte.
ML: Nem számoltam, körülbelül fele ennyit láthattam. Magamhoz képest
rendes voltam, hisz normális körülmények között elég lusta vagyok, és
nagyon szelektálok.
◉ A budapestiek esélyesebbek?
HL: Nagyon sok helyen voltam vidéken. Lementem a Pécsi Egyetemi
Fesztiválra, többször voltam Miskolcon, Szolnokon, láttam szegedi
előadásokat. Egyetlen nagyon szigorúan betartott kritériumunk volt:
megegyeztünk, hogy csak olyan együttest engedünk a versenybe, amelyről
egyetértünk: itt a helye. De csak egyszer fordult elő, hogy én
ragaszkodtam volna egy társulathoz...
ML: Én meg kajabáltam, hogy ne!
◉ Mi volt ez?
HS: Nekem igazán tetszett a Maldoror énekei című előadás a Fehér
Ferivel, Gergye Krisztiánnal, Ágenssel, Lacinak viszont más volt a
véleménye. De fordítva is előfordult ez, én Kocsis László, „Szunyog”
butoh-előadását, a Napszámost még éretlennek, korainak gondoltam. De őt
legalább egy másik fesztiválra meghívták. Ez megnyugtatott valamennyire.
ML: Akikben egyetértettünk, felkerültek a listára, a többiekről
beszélgetni kezdtünk, kialakult a diskurzus, ami nem általában a
művészetről szólt, hanem adott produkciókról. Én azokat az előadásokat
kerestem – és ez egy nagyon felszínes válasz arra, hogy mi az
alternativitás –, ahol sokféle művészeti ág egyenrangúan működik
együtt. Például a Rókatündérek, Goda Gábor rendezése azért tetszett
mindkettőnknek, mert annak két egyformán erős oldala van. A hibáit is
látom persze. Pataky Klári koreográfiáját, a Hull az elsárgult…-at is
élveztem, ez az évad táncelőadásai között egy nagyon könnyed, nagyon
üde színfolt. Ez is csak a többihez képest nem került be.
HS: Pedig jó. Ott táncol a groteszk és nem groteszk határán.
ML: Kun Attiláról is sokat beszéltünk; a Trafóban és a Merlinben is
volt egy-egy előadása. Zsótér Sándor kecskeméti rendezéséről, az
Adrienne-ről is hosszan töprengtünk.
HS: Csak azért nem került a listára, mert a Bárkában a Stuart Máriát erősebbnek gondoltuk.
◉ Végül nincs itt.

HS: Nem tudott jönni, ahogyan a Krétakör sem. Mi, biztos, ami biztos,
kicsit többet neveztünk, mint a tőlünk kért tíz név, éppen azért, hogy
ha valamilyen technikai akadály merül föl, valaki nem tud eljönni,
azért ne fogyjon el a mezőny. Nem talált helyet az Artus, pedig a
Rókatündérek az év egyik legjobb előadása. Kimaradt a KZ Oratórium,
amit Vándorfi László rendezett és Ladányi Andrea koreografált – nekik
is technikai problémáik akadtak.
◉ Szerintetek tehát a műsorban lévők és a fenti négy előadás az év 14 legjobbja?
ML: Szerintünk igen.
HS: Egyértelműen igen.
ML: Igazságtalanság is lehet ebben… közben meg így helyes, a
válogatásnak szubjektívnak kell lennie. Az idei programot nyugodtan
elfogadnám a Merlin egy évadának. Ha ez a társaság ott játszana a
Merlinben, akkor az két éven belül nagyon húzós hellyé válna.
HS: A magam részéről vállalom a felelősséget azért, amit válogattunk,
ajánlom mindenki szíves figyelmébe. És bárkivel nagyon szívesen leállok
vitázni, hogy egy-egy előadás miért van itt.