Bozsik Yvette 1988-ban szerzett diplomát az Állami Balettintézetben, de
már növendék korában részt vett a Ter mé szetes Vészek Kollektíva
avantgárd előadásaiban. 1993-ban hozta létre saját társulatát, amely
először a Katona József Színház keretein belül működött, majd
önállósodott, de a mai napig együttműködik a Katona társulatával.
Nagyon sajátos előadásokról van szó: irodalmi műből kiindulva
létrehozott, de alapvetően mégis mozgásszínházi produkciók, amelyekben
táncosok és színészek együtt játszanak. Évről évre színre kerül egy-egy
Bozsik-produkció a Katona József Színházban: Commedia dell’arte,
Bacchanália, Állatfarm, Dadaisták, Kabaré, János vitéz, közben Bozsik
Yvette nyolctagú saját társulatának is készít koreográfiákat:
Létramesék, Táncterápia, Csoportterápia. Táncosként három évig nem
lépett színpadra kisfia születése miatt. A Tüzes Angyallal tért vissza,
amely lezárása egy trilógiának, az Xtabay (1999), illetve a Holtodiglan
(2002) folytatása. Az emberi kapcsolatok lehetséges változatait
körüljáró három duót Vati Tamással táncolja Bozsik Yvette.
(LSD)

A Tüzes Angyal két párhuzamos sorsot mutat egy geometrikus, fehér
tüllökkel lezárt térben. Mennyire érzékeled a közönség jelenlétét az
előadás alatt?
Egyáltalán nem látom a nézőket, és nincs is erre szükségem. Ha az
előadás működni kezd, akkor úgyis teljesen megszűnik számomra a
nézőtér, a színház: csak a szituációk, a mozdulatok maradnak igaziak,
vagyis a darab valósága elnyeli a külvilágot.
Három év után lépsz újra táncosként színpadra. Mi változott meg azóta?
Nem hiszem, hogy nagyobb ívű, döntő változásokról tudnék most számot
adni, hiszen a változás folyamatos: ez a darab egy kicsit sötétebb,
depresszívebb, de inkább hangulatról van itt szó, semmint világképről.
Ugyanakkor valóban létezik egy tabu, amiről nem szokás beszélni: hogy
egy nőt mennyire megvisel és elváltoztat a gyerekszülés. Újra fel
kellett építenem magamat, hogy a testem ismét alkalmas legyen a
színpadi munkára.
Tehát visszafogottabbnak érzed ezt a darabot a korábbiaknál?
Nem, sőt színpadi kifejezésben így szülés után még bátrabb vagyok. Nem
érzek határokat, illetve csak olyan határokat érzek, amelyeket az
elvárások jelentenének. Mert függetlenül attól, hogy hány munka van a
hátam mögött, amíg nincs saját színházam, mindig alkalmazkodnom kell
ahhoz a közeghez, ahol éppen elkészül a mű, és ez egy idő után már elég
nehéz. Szeretnék teljesen szabadon dolgozni, nagyon szeretném, ha lenne
előbb-utóbb egy saját helyünk.
(RÉSZLET LISZKA TAMÁS INTERJÚJÁBÓL – ZSOLLYE.HU)
Az Xtabay egy kicsit meseszerű volt, a Holtodiglan inkább filozofikus, A Tüzes Angyal pedig talán a testről mesél?
Bizonyos szempontból igen, benne van a feltevés, hogy a test és a lélek
különválhat, így egy kicsit lehet érzékelni az eredeti mű középkori
hangulatát is. De igazából nem akartunk semmilyen kort ábrázolni,
sokkal inkább saját magunkból indultunk ki. Az Xtabay valóban játékos
volt, a Holtodiglanban már megjelenik az öregség, a magányosság, itt
viszont az alapkérdésekről esik szó. Fontos nekem, hogy a férfi és a nő
megmutatása a színpadon ne feltétlenül az erotikáról szóljon, persze az
is ott van, de nem ez a lényeg. Brjuszov regénye is arról mesél, hogy
nagyon sokszor visszafojtják a testi vágyaikat, és helyette
fantasztikus belső utakat járnak meg, ezt szeretnénk megmutatni.
Lelki síkon megélni a testet, egy kicsit erről szól a te színházad is…
Talán azért, mert a saját problémáimat próbálom megfogalmazni, sokszor
humorosabban, most sokkal inkább belemenősen, őszintén. Mert most én
vagyok a színpadon meg a Tamás, aki bátor ember, és én is az vagyok. Ez
a darab úgy formálódott, hogy tényleg mindent együtt csináltunk.
Számomra ez egészen új tapasztalat, és élvezem, hogy ő is belerakja a
saját életét.
(RÉSZLET AZ EXIT INTERJÚJÁBÓL)
|