Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2005. évfolyam - 1. szám / NEGYEDSZÁZAD rovat

 

Lapszámaink

- LA Dance Company

nyomtatható verzió

Ladányi Andrea és Hudi László (róla is lehet olvasni az Ex- Stasisnak ebben a számában) két teljesen különböző műfaj képviselője, a stílusukban nincs semmi hasonlóság, csak az időrendbeli párhuzam tűnik az ember szemébe, ha az életútjukat áttekinti. Ez nyilvánvalóan a koruknak köszönhető, meg a korszaknak, illetve korszakoknak, amelyekben éltek-élnek és dolgoztak-dolgoznak. Itthoni tanulás és munka, aztán el külföldre, majd a rendszerváltás után a külföldi kapcsolatokat megőrizve újra itthoni munka, később társulatalapítás. Ladányi Andreánál új elem a tanítás, de erről majd később.

Most már negyedszázados művészi pályafutása megalapozásaként Ladányi Andrea klasszikus balettképzést kapott, és a Győri Balett vezető táncosa volt a nyolcvanas évek első felében. Aztán évekig a világot járta: Calgary, Montreal, Toronto, New York, Los Angeles, Helsinki. A kilencvenes évek első felében tűnt fel újra a budapesti táncéletben, elsősorban a Közép-Európa Táncszínház produkcióiban. Táncolt az Ős K-ban, a Bartók-örökösök tiltakozása miatt zene nélkül előadott A csodálatos mandarinban, és emlékezetes duót adott elő Gazsó Györggyel Nero, szerelmem címmel. A produkció különlegességét az adta, hogy Gazsó György prózai színész, ráadásul elképzelni sem lehet nagyobb kontrasztot két ember testalkata között, mint Ladányi és Gazsó esetében.

Ladányi Andrea hatalmas technikai tudásának és szuggesztív jelenlétének erejét, jelentőségét az is mutatja, hogy szólóiban (Tutyila, MMS) egyedül képes teljes értékű élményt nyújtani a közönségnek, sőt Táncalak címmel Grunwalsky Ferenc olyan 72 perces filmet készített, amelyben végig Ladányi Andrea táncol egyedül. (A mostani fesztiválon is látható Táncalak előtanulmányaként Grunwalsky a komáromi erődben négy hétvége alatt ezerhatszáz fotót készített Ladányiról, ezt az anyagot a Ludwig Múzeum kiállítása mutatta be.) Ladányi Andrea a kilencvenes évek végétől saját társulatával is dolgozik. Az LA Dance Company hét részből álló produkciót hozott létre Éjféli maraton címmel, ennek részeit külön-külön is játszották, majd maratoni hosszúságú előadásként is bemutatták. Az LA Dance Company számára Jorma Uotinen, a neves finn koreográfus is készített koreográfiát, ez volt az Álom.

A tavaly nagy sikert aratott, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Mozgástanszékének Ladányi Andrea által kidolgozott, új oktatási rendszerére alapozott mozgásworkshop idén is helyet kapott a fesztivál programjában. Az SZFE Mozgástanszéke a 2002/2003-as tanévtől kezdve gyökeresen megújult: a Ladányi Andrea által kidolgozott tanterv kéthetes kurzusrendszert alkalmaz, mely igen széles körű, változatos mozgáskultúrával ismerteti meg a színésznövendékeket. A változás mértéke és értéke vitathatatlan, a jelenlegi I-II-III. évfolyamos színészhallgatók mozgáskultúrája már most látványosan felülmúlja az előző években végzett színészekét.
(LSD)


A Szűz Mária… egyetlen táncos-színészre, Kovács Martinára épít. Az előadásban táncos és prózai színészi eszközök keverednek, a szöveg is igen hangsúlyos elem: ritmusos, ismétléses motívumokon alapuló, töredezett szerkezetével végigkíséri a mozgást. Ha a történetet akarnám leírni, akkor egy szappanoperákon felnőtt kamaszlány tragédiájáról beszélnék, akinek a fantáziája kizárólag az autóbalesetek és a dugás körül forog. Ez a két elem próbál egyesülni mind a mozgásban, mind a szövegben, míg végül a halál aktusában kapcsolódnak össze. (…) A 6913 című produkcióban Miklós Marcell lázadó figurája, izmos testű, de mégis kisfiúsan darabos. A kreol bőrű táncos a saját testével küzd, önmagát igyekszik kordában tartani. A határait próbálgatja, mozdulataival birkózik. A hangtalanul káromkodó fiú nemcsak önmagával küzd, hanem ellenpontja három partnere mozgó kompozíciójának: a szürke ruhás táncos párnak, Fejes Kittinek és Bánki Zsoltnak, és az elképesztően sovány és izmos Ladányi Andreának, aki annyira könnyed, hogy talán már nem is ember, hanem egy gondolat megtestesülése…
(SEBŐK BORI: 6913 ÉS A FEJE LECSAVARHATÓ – KONTEXTUS.HU)


7.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2025 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció