Az idei fesztivál plakátján gerincen pihenő pillangó látható. Talán
kevesen tudják, hogy ez az ábrázolásaz ősi hagyomány egyik
leggyakrabban visszatérő témája, és mindig egészen hasonló irányba
mutat.
A sárkányfarkon üldögélő pillangó éppoly elterjedt népközi hagyomány,
mint a vízözön és az aranykor emléke. Henry Frankfort Tell-Asmarban (a
régi Esnunnában) ásta ki 1933-ban a valószínűleg időszámításunk előtt
2500-ból származó alabástrom szoborcsoportot, melynek elülső oldalán
szakállas, pikkelyes hüllőtestű férfialak áll arcán mosolygó maszkkal,
hátul viszont egyetlen felmeredő gerincfarkot mutat, ennek közepe táján
pillangó pihen.
A Biblia Leviatánja egy hosszabb kifejezés kopásos rövidülése: a
Lotan-Kiá-dingira h’atán, ahogy a Földközi-tenger medencéjében
nevezték, a farkán lepkével járó, éneklő, alakváltó sárkányt
jelentette, mely a vizekből jön, és oda is tér vissza. Doktor Fabian
Hrdlicka, a New York-i Anthropological Association elnöke, mielőtt
elvitte a májzsugor, egy – sajnos befejezetlenül maradt – esszén
dolgozott, mely a kígyómisztériumok és a lepkeábrázolások közös
gyökeréről számolt be a világ számos országában.
A hely rövidsége miatt csupán három példa a csonkaságában is
tiszteletet parancsoló műből. A Halottak könyve ezt írja: „A csalárd
kígyó a levegőbe fordítja csontos farkát […] megül rajta a lepke, és
színpad nyílik az Ég keletén”; de ne feledkezzünk meg arról sem, hogy
az egyik legismertebb haiku „A bronzharangra pillangó telepedett,
alussza álmát” is egy elterjedt félrefordítás eredménye: a
bronzharangot jelző si-csi tuan jel, a „mozduló lényeg a mozdulatlan
házban” fogalomkörében nemcsak harangot, hanem figyelmeztetően az égre
mutató csontos farkot is jelent. Erre telepedik a pillangó.
A yucatáni Itzamma, a maják törvényhozója, az évente egyszer, a tavaszi
napéjegyenlőség után egy héttel sorra kerülő kultikus színházi éjszakán
a Nemquetaba Huayna capac atahualpa nevet viselte, ami, bizonyára
sejtik, szintén – persze jócskán leegyszerűsítve – nagy farok kis
lepkével-ként fordítható.
Nincs kultúra, ahol ez a szimbólum rejtve vagy egyértelműbb formában
fel ne bukkanna: és mindenütt a színház gyökereivel, maszkkal, énekkel,
színpaddal hozható összefüggésbe.