Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2005. évfolyam - 1. szám / Kultikus farok rovat

 

Lapszámaink

DA - Kultikus farok

nyomtatható verzió

Az idei fesztivál plakátján gerincen pihenő pillangó látható. Talán kevesen tudják, hogy ez az ábrázolásaz ősi hagyomány egyik leggyakrabban visszatérő témája, és mindig egészen hasonló irányba mutat.

A sárkányfarkon üldögélő pillangó éppoly elterjedt népközi hagyomány, mint a vízözön és az aranykor emléke. Henry Frankfort Tell-Asmarban (a régi Esnunnában) ásta ki 1933-ban a valószínűleg időszámításunk előtt 2500-ból származó alabástrom szoborcsoportot, melynek elülső oldalán szakállas, pikkelyes hüllőtestű férfialak áll arcán mosolygó maszkkal, hátul viszont egyetlen felmeredő gerincfarkot mutat, ennek közepe táján pillangó pihen.

A Biblia Leviatánja egy hosszabb kifejezés kopásos rövidülése: a Lotan-Kiá-dingira h’atán, ahogy a Földközi-tenger medencéjében nevezték, a farkán lepkével járó, éneklő, alakváltó sárkányt jelentette, mely a vizekből jön, és oda is tér vissza. Doktor Fabian Hrdlicka, a New York-i Anthropological Association elnöke, mielőtt elvitte a májzsugor, egy – sajnos befejezetlenül maradt – esszén dolgozott, mely a kígyómisztériumok és a lepkeábrázolások közös gyökeréről számolt be a világ számos országában.

A hely rövidsége miatt csupán három példa a csonkaságában is tiszteletet parancsoló műből. A Halottak könyve ezt írja: „A csalárd kígyó a levegőbe fordítja csontos farkát […] megül rajta a lepke, és színpad nyílik az Ég keletén”; de ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az egyik legismertebb haiku „A bronzharangra pillangó telepedett, alussza álmát” is egy elterjedt félrefordítás eredménye: a bronzharangot jelző si-csi tuan jel, a „mozduló lényeg a mozdulatlan házban” fogalomkörében nemcsak harangot, hanem figyelmeztetően az égre mutató csontos farkot is jelent. Erre telepedik a pillangó.

A yucatáni Itzamma, a maják törvényhozója, az évente egyszer, a tavaszi napéjegyenlőség után egy héttel sorra kerülő kultikus színházi éjszakán a Nemquetaba Huayna capac atahualpa nevet viselte, ami, bizonyára sejtik, szintén – persze jócskán leegyszerűsítve – nagy farok kis lepkével-ként fordítható.
Nincs kultúra, ahol ez a szimbólum rejtve vagy egyértelműbb formában fel ne bukkanna: és mindenütt a színház gyökereivel, maszkkal, énekkel, színpaddal hozható összefüggésbe.

11.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció