A klasszika-filológia évtizedek óta
egyik legnagyobb, legmegrázóbb felfedezése volt nemrégiben, amikor
Szíriából előkerült Plutarkhosz jól ismert, eddig teljesnek hitt műve
egy újabb részlete. Ebből fény derülhet arra, hogy Julius Caesar miért
tervezte, törvényt hoz a kontakt tánc kötelező oktatásáról: e tervében
csak a halál akadályozta meg.
„Sokak szerint a végzet váratlan, mások szerint viszont inkább
elkerülhetetlen. Mielőtt a nép Marcus Brutus felé fordult, számos jel
mutatta, mit rejteget a jövő. A hajnali égen sárga fény villant
háromszor egymás után, Decimus, akit Albimus néven is ismertek,
meghalt, és két nappal később újra életre kelt, a knidoszi származású
Artemidórosz pedig egy héten át megszakítás nélkül tiszta női hangon
énekelt, pedig máskor botfülűnek mutatkozott. Tizennyolcadik napján
annak a hónapnak, melyet jóval később Julius havának, vagy júliusnak
neveznek el, önmaguktól kigyúltak az amfiteátrum színpada körül a falba
tűzött kátrányos fáklyák, többen egy óriási árnyalakot láttak
meghajolni, majd ez az árny táncolni kezdett, de olyan mozgással,
melyet sem a görögök, sem a perzsák, sem az allobroxok vagy más északi
népek nem neveznének táncnak, legfeljebb a távoli déli földrészről
valók, a tengeren túliak, akiknek viszont csupán egy lába és fehér inge
van. Ekkor Caesar ötvenhat éves volt: a különös eseményekről rendben
tudósították, és ő a következő éjjelt ott, a színpadon várta ki. Az
árny ekkor is megjelent, könnyedén Caesar vállára lépett, majd térdét
nyaka köré kulcsolva fejjel lefelé fordult, derekát ölelte át, és
visszacsúszott a földre. Zene is szólt. Más árnyak a császárt háromszor
megforgatták, lábukkal toppantottak.
Most, hogy Caesar holttestét már elégették a Forumon, elmondhatom:
attól kezdve nem az volt ő, ami lenni szeretett volna. Ezek a
mozdulatok jártak a fejében, bármit tett, bármiről beszélt vagy
gondolkodott. Cinnának is beszélt erről, aki ennek hallatán igencsak
felbátorodott.”