Azt is lehetne mondani, hogy Hudi
László a magyar alternatív színház nagy öregje. Merthogy a magyar
alternatív, kísérleti, progresszív, avantgárd színház (nevezzük, aminek
csak akarjuk) már olyan hagyományokkal rendelkezik, hogy „öregjei” is
vannak. Persze azért csak olyan hosszú a magyar alternatív, kísérleti,
progresszív, avantgárd (nevezzük, aminek csak akarjuk) színház múltja,
hogy a negyvenöt éves Hudi László is lehet az „öregje”.
Hudi László már akkor is alternatív színházat csinált (a nyolcvanas
évek elején), amikor azt még nem így hívták, sőt nem is hívták sehogy.
Az avantgárdok többnyire az amatőr színjátszás erdejében bujkáló
partizánok voltak, aki túl akart jutni egy bizonyos szinten, az
külföldre ment. Például Nagy József Franciaországba költözött, és lett
belőle Josef Nadj. Aztán amikor Nagy József- Josef Nadj társulatot
alapított, akkor meghívta oda Hudi Lászlót (már a nyolcvanas évek
közepén vagyunk), de belőle nem lett Leslie Hudy, a színlapokon csak az
ékezeteket vesztette el (plusz a sorrend, lásd még például Laszlo
Rokas, Gyork Szakonyi).
Aztán a kilencvenes évek közepén a Szerb utcai Egyetemi Színpad udvarán
(ugye hogy van itt múlt, hiszen már csak távoli emlék ez az intézmény,
bár lehetne jelen is) Szőke András és Hudi László teli torokból
énekelte hevenyészett angol fordításban, hogy ha egyszer sok pénze
lesz, akkor felül a röpülőre. A produkció központi elemét egyébként egy
Barkas képezte, mintegy jelképezve a visszatérést Kelet-Európába.
Hamarosan társulatalapítás következett, a kilencvenes évek második
felében a Mozgó Ház nemcsak itthon aratott sikereket, hanem
Nyugat-Európa fesztiváljain is. Az utóbbi években (ezek már a
duplanullás évek) Hudi László a saját magáról elnevezett társulattal
dolgozik (rövidítésnek álcázva a nevet), de folytatja ugyanazt a
sajátos stílust.

Hudi László olyan technikával hoz létre színházi előadásokat, mint
ahogy némely dzsesszzenészek dolgoznak: klasszikus motívumokra
készítenek variációkat. Nagyon szabad variációkat sok improvizációval.
Hudi széljegyzetekben kommentálta már Jeanne d’Arc és Don Juan
legendáját, készített előadást a Rómeó és Júlia, illetve a
Cseresznyéskert motívumaiból kiindulva, és feldolgozott már
hungarikumokat is (Madách Imre: Az ember tragédiája, Molnár Ferenc:
Liliom). Máskor egy vagy több szerző szövegeiből készített kollázs volt
az alap: Beckettdalok, A kárhozat kertje. A kollázs amúgy is kulcsszó
Hudinál: ha tovább próbálkozunk a stílusdefinícóval, akkor
összművészeti kollázsoknak is nevezhetjük ezeket az előadásokat: zene
van bőven, táncolnak is, a látvány is szuggesztív. Intenzitásukat
tekintve performanszok ezek, de itt nem civil önmagukat adó
képzőművészek tombolják ki magukat, a műterem magányát megunva az
exhibicionizmusban megmártózva, hanem színészek figurákat hoznak létre,
és a figurák között kapcsolat is létrejön.
(LSD)
Utóbbiak közül kerülnek ki ugyanakkor az előadás valódi, a legjobb
alternatív hagyományokat idéző színházi pillanatai is. Hjalmar a
szereplők fényképeit osztja szét, s a végén civil kétségbeeséssel
kérdezi, nem adott-e valakinek véletlenül kettőt, hiszen a Hedvigről
készített eltűnt. Aztán amikor lassan világossá válik, hogy ez ugyanúgy
„elfelejtődött”, mint a születésnapra ígért sütemény megszerzése,
kínjában a visszaszedett fotókból kitépi a szemeket, s az ezekből
összeragasztott montázzsal próbálja pótolni az üvöltő hiányt. Vagy az
is szép, amikor Pereszlényi Erika (Gina) azt kéri Kövesdi László}tól
(Hjalmar), hogy próbálják ki, milyen különbség van egy ölben tartott
test súlyában, ha tartja magát az ember, meg ha nem – és amikor
elengedi magát, hirtelen egy hullát látunk, akit Hjalmar
kétségbeesetten szólongat, s már majdnem összeroskad vele, amikor a
színésznő végre megkönyörül rajta, és „feltámad”.
(GOLDEN DÁNIEL: BONCOLÁSI JEGYZŐKÖNYV - ZSOLLYE.HU)