Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2005. évfolyam - 1. szám / THEALTERT VÁLOGATNI rovat

 

Lapszámaink

- Vonzások és választások

nyomtatható verzió

Még mielőtt valaki kekec az orrom alá dörgölné, közlöm: tudom, ez a cím már foglalt…
Nem is rabolom sokáig.
Pedig hosszasan lehetne értekezni arról, mikortól (sokak hite szerint már születésünk előtt is), mi okból (óh, végtelenség… vagy csak egy?), mit (fekete-fehér; igen-nem) és milyen következményekkel (khm, khm) választunk.
Hogyan válogatunk.
Hogyan választunk. És kit.
Hogyan választatunk. És ki által.
De most ez mind nem lesz itten érintőlegesen sem (ezt a megoldást választottam (igen), bár vonzott (nem) a téma hosszas körülhömpölygése… )
De teljesen ki lesz hagyva például az időkomponens is. Hogy mennyi időre köteleződünk el választásilag, meg az előtte, meg az utána.
És arról sem fog folyni a szó, ez valóban az én választásom-e. Arról meg főleg nem, hogy egyébként egyáltalán bármelyik igenünk vagy nemünk a mienk-e. kit szeretsz jobban, anyut vagy aput?
Nem azért a keret/határ/korlát, mert amiről itten szó lenne (színház, igen) ott a válogatás vagy még inkább a választás (igen, itt más a nemek és a vonzásigenek aránya) kapcsán ne lenne/lehetne/kell hogy legyen ezernyi más dologról is szó, mint egyszerű (egyszerű… hát…) igenekről és nemekről.
De tekintsük olybá: végül is talán az igeneknek a nemek nélkül is jelenteniük kell valamit. Van olyan, hogy NEM lehet elmondani, hogy mit miért nem. És az IGENnek mégis meggyőzőnek kell lennie.
Végül is persze, a válogatáshoz bátorság kell (de, ugyanakkor, lehet-e nem válogatni?). Tónika, mit ad neked az anyukád enni, mannát?, mi többi válogatósok (mammog) csak azért úsztuk meg, mert valamivel rövidebb volt a részidőnk…
A válogatáshoz, vagy inkább választáshoz (18 éves kortól, törvényileg) öntudat is kell. Néha indulat párosul.
Ízlés? Igen. Beatles vagy Rolling Stones? Illés vagy Omega? Abba vagy Boney M?
A választás identitást ad, mindegy, hogy hajviselet, öltözék, egyetem, életvezetési, étkezési, olvasási, zenehallgatási (torresdani4ever!) vagy egyéb szokások, gyűjtőszenvedély, szenvedély, sport, autómárka vagy a nyári üdülés célpontja a megnyilvánulási forma.
És valahová tartozni jó. Valaki(k)kel együtt tartani, jó. Persze, akolmeleg. Meg: leszel a barátnőm?
Mert persze, szív is kell hozzá – talán nem csak a jól látáshoz, tehát.
Aztán a válogat a kendermagban. Mert válogatni kiváltságos helyzet. Nem azér mer magasabb polc. Hanem mert – így gondolom, ez nem választás kérdése – csak akkor lehet kiválasztani, ha egyúttal ki is választatunk.
Ha díjazzuk egymást.
Vagy inkább csak örülünk egymásnak.
Tiszta szívvel.
Együtt.

1991
Andaxínház (Budapest), Artus (Budapest), Epilóg Kamara (Szeged), JATE Stúdiószínház (Szeged), KEREK Színház (Franciaország), Könny és Mosoly Színháza (Bulgária), Próbatársulat (Szeged), Varga Rita (Budapest)

1992
A-HA (Budapest), AIOWA (Újvidék), Alkalmi Színház (Szeged), Anselmus Repülőszínház (Szeged), ART Kísérleti Stúdió (Pécs), ART Kontakt (Veszprém), Bruno Chojak (Wroclaw, Grotowski Központ), DO Színház (Oroszország), JATE Stúdiószínház (Szeged), Jay Scheib és Rebecca Miller (USA), Közép-Európa Táncszínház (Budapest), M.é.G. Színház (Budapest), Pont Színház (Jászberény), Pótszék Színpad (Kecskemét), Stoka (Szlovákia), Szárnyak Színháza (Budapest), Utolsó Vonal (Budapest), Vassilis Lagos (Görögország)

1993
Alföld Színpad (Debrecen), Andaxínház (Budapest), Arvisura (Budapest), Bán János (Budapest), Egyetemi Színház (Szeged), Főnix Diákszínpad (Debrecen), Hold Kör (Budapest), Kerekasztal Színházi Társulás (Budapest), Mákófalva (Erdély), Tanyaszínház (Újvidék)

1994
Andaxínház (Budapest), Andreas Georgiou (Görögország), Civil Negyed Színházi Társulás (Budapest), Csokonai Színkör (Kaposvár), DAH Színház (Szerbia), Dream Team (Budapest), FIGURA Stúdiószínház (Gyer gyószentmik lós), Horváth Mihály Gimnázium (Szentes), JEL Színház (Franciaország), Komédium Színház (Budapest), Lajkó Félix and Royal Shadows (Szabadka), Maurits Ferenc (Újvidék), METANOIA (Szeged), MOT Project 94 (Macedónia), Nyári Mozi Színházi Közösség (Szabadka), OMMA Színház (Görögország), Pont Színház (Jászberény), SHOW Színház /Karagöz/ (Törökország), Somlósi Lajos (Franciaország), Szárnyak Színháza (Budapest), Szöllősi Rita (Budapest), Új Bolgár Egyetem (Szófia), Vincenzo Cozzi (Olaszország)

1995
ACHE (Szentpétervár), AIOWA Színház (Budapest-Szabadka), Andaxín ház (Budapest), Artus (Budapest), DEREVO (Olaszország-Szentpétervár), Dresch Quar tett (Budapest), FORMAL Színház (Szentpétervár), Garaboncos Együttes (Zenta-Szeged- Csóka-Budapest), Hartyándi Jenő (Győr), Kinetik Színház (Moszkva), Lajkó Félix (Szabadka), METANOIA Színház, Mozgó Ház (Budapest), Music-ex (Szevasztopol), Osobniak Színház (Szentpétervár), Roma Dubinikov (Szent pé ter vár), STÚDIÓ „K” (Budapest), Szárnyak Színháza (Budapest), Utolsó Vonal (Budapest)

1996
Andaxínház (Budapest), Black Water Fiver (Budapest), Krétakör Színház (Budapest), Mozgó Ház (Budapest), Pont Színház (Jászberény), Utolsó Vonal (Budapest), Wegajty (Lengyelország)

1997
ACHE (Szentpétervár), Andaxínház (Budapest), Artus (Budapest), Bánki Róza (Kecskemét), Baráth Ferenc (Kanizsa), Dévényi Ádám (Budapest), G. Urciuoli/V. De Piante (Olaszország), Jay Scheib (USA), Kas Színház (Sopron), Kása Béla (Tordas), Korai Öröm (Budapest), Kovács Melinda (Budapest), Mediawave (Győr), Metanoia Színház (Szeged), Mozgó Ház (Budapest), Oleg Zsukovszkij (Szentpétervár), Open Film Festival (Budapest), Pályi János és barátai (Budapest), Panja és Puttó (Németország/Magyarország), Picaro (Budapest), Picaro-Szkéné (Budapest), Pont Műhely (Budapest), The Modern Theatre of Myth (USA), Tin Tin Trió (Budapest), Utolsó Vonal (Budapest)

1998
Andaxínház (Budapest), Atlantis Tánc-Színház (Budapest), Az Álló Idő Színháza (a Szegedi „Csillag” Fegyház és Börtön színházi csoportja), Clipa Theater (Izrael), Halász Péter (Budapest - New York), Hattyú Dal Színház (Budapest), Hattyú Gárda (Budapest), Jeles András (Zalalövő), Ládafia Együttes (Biatorbágy), Metanoia Különítmény (Szeged), nagy Z. (Szeged), OFF Táncszínházi Társulat (Budapest), Opál Színház & barátai (Budapest), Picaro Produkciós Műhely (Budapest), Szituációk Színháza (Lengyelország), Szkéné Színház (Budapest), Szőke Szabolcs és Társulata (Budapest), Tatjana Kabarova (Oroszország), Teatr Novogo Fronta (Csehország), Christmann/Frangenheim/Lehn Trio (Németország), Kam pec Dolores (Budapest), Grencsó Kollektíva (Budapest), Kanizsa Csillagai (Nagykanizsa), Kátai Zoltán (Mosonmagyaróvár), DJ Palotai (Budapest), Ózsvár Péter (Jugoszlávia), Szilágyi Lenke és Demeter Miklós (Budapest).

1999
Ágens (Budapest), Alekszej Merkusev (Oroszország), Andaxínház (Buda pest), Az Álló Idő Színháza (Szegedi Csillag Börtön), Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház (Ukrajna), Dévényi Ádám-Börcsök Enikő-Péró (Budapest), DJ Nomád (Szeged), DJ Yónee (Budapest), Egy Kiss Erzsi Zene (Budapest), Hajdú Szabolcs (Budapest), Halász Péter (Budapest), Hattyú Dal Színház (Budapest), Hólyagcirkusz Társulat (Budapest), Jeles András (Zalalövő), Krétakör Színház (Budapest), Maskarás Céh (Budapest), Metanoia Színház (Szeged), Mispál Attila (Budapest), Mozgó ház (Budapest), Picaro Művészeti Műhely (Budapest), Rakovics Klára (Szeged), Szederkényi Júlia (Budapest), Szemző Tibor (Budapest), Szkéné (Budapest), Tereskova (Budapest),, Újvidéki Színház (Jugoszlávia), Utolsó Vonal (Budapest)

2000
Ache (Oroszország), Andaxínház (Budapest), Artus Stúdió (Budapest), Az Álló Idő Színháza (Szeged), Baltazár Színház (Budapest), Bérczes László (Budapest), Berkó (Budapest), Bes o DroM (Budapest), Christine Quoiraud (Franciaország), DJ DINI és FRASER (Szeged), Döbrei Dénes (Franciaország), Forgács Péter (Budapest), Halász Péter (Budapest), Hattyú Dal Színház (Budapest), Hólyagcirkusz Társulat (Budapest), Kálmánia (Budapest), Kovács Lajos (Budapest), Nyári Mozi Színházi Közösség (Szabadka-Horgos), Pop Ivan (Budapest), Szabó Benke Róbert (Budapest), Szárnyak Színháza (Budapest), Teatr Novogo Fronta (Csehország), Theatre La Pushkin (Oroszország), Utolsó Vonal – Szkéné (Budapest), Yonderboi (Mernye)

2001
Andaxínház (Budapest), ARTeast Alapítvány (Marosvásárhely), Artus (Budapest), Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház (Ukrajna), Christine Quoiraud (Franciaország), Főnix Company (Budapest), Gledalisce Glej (Szlovénia), Hólyagcirkusz (Budapest), Közép-Európa Táncszínház (Budapest), Metanoia (Szeged), Női Vonal (Budapest), Oguri (Japán), Picaro- Szkéné (Budapest), Seres Géza (Kecskemét), Teatr Academia (Lengyelország), Tűzperformance (Budapest), Újvidéki Színház (Jugoszlávia)

2002
Andaxínház (Budapest), Cuhárés Bábműhely (Szeged), DJ Kő és Don Leon & Sziszi (Szeged), Duna Táncműhely (Budapest), Fehér Ferenc (Budapest), Hólyagcirkusz Társulat (Budapest), Korom Attila zenekara (Budapest), Közép- Európa Táncszínház (Budapest), Krétakör (Budapest), Nemodin Színház (Szeged), Pinceszínház (Szeged), Special Gizda (Budapest), Szabó Benke Róbert (Budapest), Számadás/Kosztolányi (Szeged)

2003
Ache (Szentpétervár), Aglija Youth Theatre Studio (Litvánia), Andaxínház (Budapest), Baltazár Színház (Budapest), Civil Negyed Táncszínház (Budapest), Cuhárés Bábműhely (Szeged), International Institut for Theatre Research (USA), Kampec Dolores (Kecskemét), Kamu (Budapest), Kiss Erzsi Zene (Budapest), Legal Art Centre (Bulgária), Navrang (Budapest), Révész Róbert (Szeged), Theater Tetrapiloktomie (Németország), Urbán András Társulata (Szerbia és Montenegro), Válaszút Táncegyüttes (Budapest), Zentai Színtársulat (Szerbia és Montenegro)

2004
Ágens (Budapest), Andaxínház (Budapest), BK Cie (Németország/ Franciaország), Colorstar (Budapest), Fosszília-est, Jeles András (Zalalövő), Komuna Otwock (Lengyelország), Magyar Királyi Bábszínház (Budapest), Mitsoura (Budapest), Oleg Zsukovszkij (Oroszország), Pavel Vangeli (Csehország), Szabó Benke Róbert (Budapest), Theater Tetrapiloktomie (Németország), Újvidéki Színház (Szerbia-Montenegro), Urbán András Társulata (Szerbia és Montenegro)

2005:

Köszönet.
k.


14.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció