
Még mielőtt valaki kekec az orrom alá dörgölné, közlöm: tudom, ez a cím már foglalt…
Nem is rabolom sokáig.
Pedig hosszasan lehetne értekezni arról, mikortól (sokak hite szerint
már születésünk előtt is), mi okból (óh, végtelenség… vagy csak egy?),
mit (fekete-fehér; igen-nem) és milyen következményekkel (khm, khm)
választunk.
Hogyan válogatunk.
Hogyan választunk. És kit.
Hogyan választatunk. És ki által.
De most ez mind nem lesz itten érintőlegesen sem (ezt a megoldást
választottam (igen), bár vonzott (nem) a téma hosszas körülhömpölygése…
)
De teljesen ki lesz hagyva például az időkomponens is. Hogy mennyi
időre köteleződünk el választásilag, meg az előtte, meg az utána.
És arról sem fog folyni a szó, ez valóban az én választásom-e. Arról
meg főleg nem, hogy egyébként egyáltalán bármelyik igenünk vagy nemünk
a mienk-e. kit szeretsz jobban, anyut vagy aput?
Nem azért a keret/határ/korlát, mert amiről itten szó lenne (színház,
igen) ott a válogatás vagy még inkább a választás (igen, itt más a
nemek és a vonzásigenek aránya) kapcsán ne lenne/lehetne/kell hogy
legyen ezernyi más dologról is szó, mint egyszerű (egyszerű… hát…)
igenekről és nemekről.
De tekintsük olybá: végül is talán az igeneknek a nemek nélkül is
jelenteniük kell valamit. Van olyan, hogy NEM lehet elmondani, hogy mit
miért nem. És az IGENnek mégis meggyőzőnek kell lennie.
Végül is persze, a válogatáshoz bátorság kell (de, ugyanakkor, lehet-e
nem válogatni?). Tónika, mit ad neked az anyukád enni, mannát?, mi
többi válogatósok (mammog) csak azért úsztuk meg, mert valamivel
rövidebb volt a részidőnk…
A válogatáshoz, vagy inkább választáshoz (18 éves kortól, törvényileg) öntudat is kell. Néha indulat párosul.
Ízlés? Igen. Beatles vagy Rolling Stones? Illés vagy Omega? Abba vagy Boney M?
A választás identitást ad, mindegy, hogy hajviselet, öltözék, egyetem,
életvezetési, étkezési, olvasási, zenehallgatási (torresdani4ever!)
vagy egyéb szokások, gyűjtőszenvedély, szenvedély, sport, autómárka
vagy a nyári üdülés célpontja a megnyilvánulási forma.
És valahová tartozni jó. Valaki(k)kel együtt tartani, jó. Persze, akolmeleg. Meg: leszel a barátnőm?
Mert persze, szív is kell hozzá – talán nem csak a jól látáshoz, tehát.
Aztán a válogat a kendermagban. Mert válogatni kiváltságos helyzet. Nem
azér mer magasabb polc. Hanem mert – így gondolom, ez nem választás
kérdése – csak akkor lehet kiválasztani, ha egyúttal ki is
választatunk.

Ha díjazzuk egymást.
Vagy inkább csak örülünk egymásnak.
Tiszta szívvel.
Együtt.
1991
Andaxínház (Budapest), Artus (Budapest), Epilóg Kamara (Szeged),
JATE Stúdiószínház (Szeged), KEREK Színház (Franciaország), Könny és
Mosoly Színháza (Bulgária), Próbatársulat (Szeged), Varga Rita
(Budapest)
1992
A-HA (Budapest), AIOWA (Újvidék), Alkalmi Színház (Szeged),
Anselmus Repülőszínház (Szeged), ART Kísérleti Stúdió (Pécs), ART
Kontakt (Veszprém), Bruno Chojak (Wroclaw, Grotowski Központ), DO
Színház (Oroszország), JATE Stúdiószínház (Szeged), Jay Scheib és
Rebecca Miller (USA), Közép-Európa Táncszínház (Budapest), M.é.G.
Színház (Budapest), Pont Színház (Jászberény), Pótszék Színpad
(Kecskemét), Stoka (Szlovákia), Szárnyak Színháza (Budapest), Utolsó
Vonal (Budapest), Vassilis Lagos (Görögország)
1993
Alföld Színpad (Debrecen), Andaxínház (Budapest), Arvisura
(Budapest), Bán János (Budapest), Egyetemi Színház (Szeged), Főnix
Diákszínpad (Debrecen), Hold Kör (Budapest), Kerekasztal Színházi
Társulás (Budapest), Mákófalva (Erdély), Tanyaszínház (Újvidék)
1994
Andaxínház (Budapest), Andreas Georgiou (Görögország), Civil
Negyed Színházi Társulás (Budapest), Csokonai Színkör (Kaposvár), DAH
Színház (Szerbia), Dream Team (Budapest), FIGURA Stúdiószínház (Gyer
gyószentmik lós), Horváth Mihály Gimnázium (Szentes), JEL Színház
(Franciaország), Komédium Színház (Budapest), Lajkó Félix and Royal
Shadows (Szabadka), Maurits Ferenc (Újvidék), METANOIA (Szeged), MOT
Project 94 (Macedónia), Nyári Mozi Színházi Közösség (Szabadka), OMMA
Színház (Görögország), Pont Színház (Jászberény), SHOW Színház
/Karagöz/ (Törökország), Somlósi Lajos (Franciaország), Szárnyak
Színháza (Budapest), Szöllősi Rita (Budapest), Új Bolgár Egyetem
(Szófia), Vincenzo Cozzi (Olaszország)
1995
ACHE (Szentpétervár), AIOWA Színház (Budapest-Szabadka), Andaxín
ház (Budapest), Artus (Budapest), DEREVO (Olaszország-Szentpétervár),
Dresch Quar tett (Budapest), FORMAL Színház (Szentpétervár), Garaboncos
Együttes (Zenta-Szeged- Csóka-Budapest), Hartyándi Jenő (Győr), Kinetik
Színház (Moszkva), Lajkó Félix (Szabadka), METANOIA Színház, Mozgó Ház
(Budapest), Music-ex (Szevasztopol), Osobniak Színház (Szentpétervár),
Roma Dubinikov (Szent pé ter vár), STÚDIÓ „K” (Budapest), Szárnyak
Színháza (Budapest), Utolsó Vonal (Budapest)
1996
Andaxínház (Budapest), Black Water Fiver (Budapest), Krétakör
Színház (Budapest), Mozgó Ház (Budapest), Pont Színház (Jászberény),
Utolsó Vonal (Budapest), Wegajty (Lengyelország)
1997
ACHE (Szentpétervár), Andaxínház (Budapest), Artus (Budapest),
Bánki Róza (Kecskemét), Baráth Ferenc (Kanizsa), Dévényi Ádám
(Budapest), G. Urciuoli/V. De Piante (Olaszország), Jay Scheib (USA),
Kas Színház (Sopron), Kása Béla (Tordas), Korai Öröm (Budapest), Kovács
Melinda (Budapest), Mediawave (Győr), Metanoia Színház (Szeged), Mozgó
Ház (Budapest), Oleg Zsukovszkij (Szentpétervár), Open Film Festival
(Budapest), Pályi János és barátai (Budapest), Panja és Puttó
(Németország/Magyarország), Picaro (Budapest), Picaro-Szkéné
(Budapest), Pont Műhely (Budapest), The Modern Theatre of Myth (USA),
Tin Tin Trió (Budapest), Utolsó Vonal (Budapest)
1998
Andaxínház (Budapest), Atlantis Tánc-Színház (Budapest), Az Álló
Idő Színháza (a Szegedi „Csillag” Fegyház és Börtön színházi
csoportja), Clipa Theater (Izrael), Halász Péter (Budapest - New York),
Hattyú Dal Színház (Budapest), Hattyú Gárda (Budapest), Jeles András
(Zalalövő), Ládafia Együttes (Biatorbágy), Metanoia Különítmény
(Szeged), nagy Z. (Szeged), OFF Táncszínházi Társulat (Budapest), Opál
Színház & barátai (Budapest), Picaro Produkciós Műhely (Budapest),
Szituációk Színháza (Lengyelország), Szkéné Színház (Budapest), Szőke
Szabolcs és Társulata (Budapest), Tatjana Kabarova (Oroszország), Teatr
Novogo Fronta (Csehország), Christmann/Frangenheim/Lehn Trio
(Németország), Kam pec Dolores (Budapest), Grencsó Kollektíva
(Budapest), Kanizsa Csillagai (Nagykanizsa), Kátai Zoltán
(Mosonmagyaróvár), DJ Palotai (Budapest), Ózsvár Péter (Jugoszlávia),
Szilágyi Lenke és Demeter Miklós (Budapest).
1999
Ágens (Budapest), Alekszej Merkusev (Oroszország), Andaxínház
(Buda pest), Az Álló Idő Színháza (Szegedi Csillag Börtön), Beregszászi
Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház (Ukrajna), Dévényi Ádám-Börcsök
Enikő-Péró (Budapest), DJ Nomád (Szeged), DJ Yónee (Budapest), Egy Kiss
Erzsi Zene (Budapest), Hajdú Szabolcs (Budapest), Halász Péter
(Budapest), Hattyú Dal Színház (Budapest), Hólyagcirkusz Társulat
(Budapest), Jeles András (Zalalövő), Krétakör Színház (Budapest),
Maskarás Céh (Budapest), Metanoia Színház (Szeged), Mispál Attila
(Budapest), Mozgó ház (Budapest), Picaro Művészeti Műhely (Budapest),
Rakovics Klára (Szeged), Szederkényi Júlia (Budapest), Szemző Tibor
(Budapest), Szkéné (Budapest), Tereskova (Budapest),, Újvidéki Színház
(Jugoszlávia), Utolsó Vonal (Budapest)
2000
Ache (Oroszország), Andaxínház (Budapest), Artus Stúdió
(Budapest), Az Álló Idő Színháza (Szeged), Baltazár Színház (Budapest),
Bérczes László (Budapest), Berkó (Budapest), Bes o DroM (Budapest),
Christine Quoiraud (Franciaország), DJ DINI és FRASER (Szeged), Döbrei
Dénes (Franciaország), Forgács Péter (Budapest), Halász Péter
(Budapest), Hattyú Dal Színház (Budapest), Hólyagcirkusz Társulat
(Budapest), Kálmánia (Budapest), Kovács Lajos (Budapest), Nyári Mozi
Színházi Közösség (Szabadka-Horgos), Pop Ivan (Budapest), Szabó Benke
Róbert (Budapest), Szárnyak Színháza (Budapest), Teatr Novogo Fronta
(Csehország), Theatre La Pushkin (Oroszország), Utolsó Vonal – Szkéné
(Budapest), Yonderboi (Mernye)
2001
Andaxínház (Budapest), ARTeast Alapítvány (Marosvásárhely), Artus
(Budapest), Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház (Ukrajna),
Christine Quoiraud (Franciaország), Főnix Company (Budapest),
Gledalisce Glej (Szlovénia), Hólyagcirkusz (Budapest), Közép-Európa
Táncszínház (Budapest), Metanoia (Szeged), Női Vonal (Budapest), Oguri
(Japán), Picaro- Szkéné (Budapest), Seres Géza (Kecskemét), Teatr
Academia (Lengyelország), Tűzperformance (Budapest), Újvidéki Színház
(Jugoszlávia)
2002
Andaxínház (Budapest), Cuhárés Bábműhely (Szeged), DJ Kő és Don
Leon & Sziszi (Szeged), Duna Táncműhely (Budapest), Fehér Ferenc
(Budapest), Hólyagcirkusz Társulat (Budapest), Korom Attila zenekara
(Budapest), Közép- Európa Táncszínház (Budapest), Krétakör (Budapest),
Nemodin Színház (Szeged), Pinceszínház (Szeged), Special Gizda
(Budapest), Szabó Benke Róbert (Budapest), Számadás/Kosztolányi
(Szeged)
2003
Ache (Szentpétervár), Aglija Youth Theatre Studio (Litvánia),
Andaxínház (Budapest), Baltazár Színház (Budapest), Civil Negyed
Táncszínház (Budapest), Cuhárés Bábműhely (Szeged), International
Institut for Theatre Research (USA), Kampec Dolores (Kecskemét), Kamu
(Budapest), Kiss Erzsi Zene (Budapest), Legal Art Centre (Bulgária),
Navrang (Budapest), Révész Róbert (Szeged), Theater Tetrapiloktomie
(Németország), Urbán András Társulata (Szerbia és Montenegro), Válaszút
Táncegyüttes (Budapest), Zentai Színtársulat (Szerbia és Montenegro)
2004
Ágens (Budapest), Andaxínház (Budapest), BK Cie (Németország/
Franciaország), Colorstar (Budapest), Fosszília-est, Jeles András
(Zalalövő), Komuna Otwock (Lengyelország), Magyar Királyi Bábszínház
(Budapest), Mitsoura (Budapest), Oleg Zsukovszkij (Oroszország), Pavel
Vangeli (Csehország), Szabó Benke Róbert (Budapest), Theater
Tetrapiloktomie (Németország), Újvidéki Színház (Szerbia-Montenegro),
Urbán András Társulata (Szerbia és Montenegro)
2005:
Köszönet.
k.