
KELL A MASK-nak ebben az évben
valamiféle hitvallást tennie? Ismeritek a vallását. Azt hiszitek, hogy
mára megváltozott? Miért tenné? Semmi sem könnyebb, mint állhatatosnak
maradnia az Ügye mellett. Olyan ez az Ügy, amely – ha gyümölcse beérik
– mindenki számára hoz egy kis hasznot. De mert az a furcsa népség,
amely – úgy látszik – azt szeretné, hogy a világ ne mozduljon (ők pedig
hírnevet és tíz százalékot csináljanak), mert ez a népség mindig
félremagyarázza és lekicsinyli az egészet, vegyük végig még egyszer a
Hitvallást.
A MASK HISZ a Színházban, valamint az írott, játszott, énekelt vagy mondott Drámában,
A MASK HISZ mindebben,
A MASK HISZ a színészben,
HISZ a Marionettekben és a Maszkokban,
HISZ a Díszletben, a Muzsikában és a Táncban, a Táncosokban, Zenészekben, Szcenikusokban és Drámaírókban.
HISZ minden áldott vagy átkozott dologban, ami valaha volt, van vagy lesz a Színházban… ha az a Színházhoz tartozik.
HISZ az Európai Színházban és Amerika Színházában, nem pedig egy helyi színházi csoportban,
HISZ a nagy Ázsiai Színházban, és tiszteli azt.
HISZ A SZÍNHÁZ JÖVŐJÉBEN – nem egy londoni, párizsi vagy honolului Színház egy eljövendő szakaszában, hanem az egészben.
SZERET ÉS IMÁD mindent, amit Színháznak lehet nevezni.
ELRAGADTATJA a „Teatralitás”. Amely egyszer majd idézőjel nélküli Teatralitás lesz.
SZERETI a Régi Színház porát, rongyait, festékét, mázolmányait és
piszkát… réges–régi illatát… különös levegőjét… furcsa dolgait… ezt
MIND; HÁT HOGYNE SZERETNÉ MINDEZT A MASK? Azoknak, akik
félremagyarázzák a MASK-ot, hadd mondjam meg, hogy mi ismerjük az
édesanyánkat, tudjuk, mit vár el tőlünk, és csak tőle fogadjuk el, ha a
kötelességünkre figyelmeztet.
A SZÍNHÁZ a mi édesanyánk. Karjai a Glóbust ölelik át. Nem szűk
látókörű… nem képmutat…ó nem érzelmes… nem ájtatos… nem fújja fel
magát… nincs kikeményítve, és hibái is vannak… Nem jóság nélküli Erény,
de Emberi. Hibái a mi hibánk.
Azt hiszitek, hogy nem fogjuk szeretni ezeket a hibákat… No hiszen!…
Vagy talán azt hiszitek, hogy még sokáig megtűrjük ezeket magunkban… No hiszen!…
Ha a mi otthonunk még nem olyan tökéletes, mint a többi Múzsáé, lehet még olyan…És lesz is…
Adjatok időt, hogy rendbe hozhassuk.
Adjatok téglákat, hogy új alapokat rakhassunk.
Többé ne az alkalmatlanokat küldjétek segítségül… ne tanácsokat
adjatok, ne remegő térdű patrónusokat… megbízhatóbb segítséget
küldjetek, ha akartok… embereket és – elegendő pénzt… mindkettőre
szükségünk van.
Segítsétek legyőzni a FÉLREMAGYARÁZÓKAT.
OLVASÓINK ÉS BÁTORÍTÓINK, szögezzétek a hazugságokat a hazugok ajtajára!
Hazugság, hogy nem akarunk Drámát!
Hazugság, hogy csak díszletet akarunk!
Hazugság, hogy megvetjük a Színészt…,
hogy csak a rendezőt kívánjuk dicsőíteni…,
hogy elméleteink elhamarkodott újítgatások,
hogy nem a legősibb és legjobb hagyományokra alapoznak… és a füllentők
ama speciális füllentése, hogy exkluzívak vagyunk, drága de
luxe–Színházat akarunk… Szögezzétek az ajtójukra!
Semmit sem zárunk ki, csak azt, ami nem-Drámai, nem-Teátrális.
Programunkba fogadjuk a Színház minden létező formáját, nem zárva ki a
legrosszabbat sem; már eddig is jó színházzá változtattunk néhány igen
rosszat. Ezért kutassátok fel a városokban a hazugságokat, és a hazugok
ajtajára szegezzétek őket! Helyettünk is végezzétek el ezt a munkát, a
többi a mi dolgunk.
Mellesleg pedig azt is mondjátok el, hogy minderre én kértelek fel benneteket a MASK és a Világ Drámai Géniusza nevében.
CRAIG EDWARD GORDON.
1908 óta szerkeszti Firenzében a Mask c. lapot. A Lessingszínház
számára Hofmannsthal Elektrá-ját inszcenálta. Időnként kiállításokat
rendez színházművészeti törekvéseiből Európa nagyobb városaiban.
Ujabban megjelent könyvei : Scene, Books and Theatres; The Theatre
advancing.
FORRÁS: TOLNAI NAGYLEXIKON