
„Nem akarunk tanítani, nincs
mondanivalónk, nincs feladatunk.” Szerintük a színház
túlintellektualizált, s különösen igaz ez Nyugat- Európára. Ezt tavaly
mondta Szegeden Philippe Rives, a társulat hang a dó ja. Ez a koncepció
határozottan üdítően hat, amikor a kortárs színházak szinte kivétel
nélkül társadalmi, politikai vagy magánéleti borzalmakról mesélnek, s a
nézővel szembeni kíméletlenségben egymásra hajaznak. Kész terror.
Ezért végre leeresztve léptünk a Hungi homályába, ahol a fal mellett,
jobbról és balról egy kőfiú- meg egy kőlányszobor várt bennünket,
mozdulatlan, kissé kitekert pózban, feladat nélkül. Igen jó partyzenére
vonultunk be, leültünk, ezek meg mérhetetlen lassan jöttek előre,
közben a színpad hátsó traktusából is előlassult egy páros. Vagy öt, de
lehet, tíz percig tartott, mire mind a négyen embriópózt vettek fel a
humuszban. Közben a zene váltott, s valószínűleg kalapáccsal szétvert
üvegpalackok hangját halottuk, ez adta a
ritmust. Az emberiótojások
széttörtek, és erőteljes – most már gyors – mozgásokat csináltak. Sok
helyütt kedvem lett volna velük tánc hempe regn i, vonaglani a
humuszban. Közel jöttek, mind,
mozdulatlan testtel mimikai szertorna,
aztán szemtorna. Aztán megint gyorsra vette a

kőtestű
négyes. Ez így
ment úgy hetvenöt percen át: hol törzsi tánc, hol pantomim, a
testkontaktokná
l
egy kis harcművészet, közben a zenéket jó
érzékkel
váltogatták, sűrűn jöttek a jobb híján ipari
zenének mondott blokkok.
A közönség véleménye a végén megoszlott. Nyilván annak volt nehezebb
dolga, aki értelmet keresett. Az Önök tudósítójának nem volt baja ezzel
a dologgal úgy a negyven-negyvenötödik percig, csak a végén mondta, túl
hosszú. De a bevezetőben emlegetett feladatmentesség átjött, valóban
nem tanultunk semmit, tán csak annyit, hogy sokszor bizony mi magunk is
túl sokat fecsegünk, okosnak szeretnénk mutatkozni. Holott állítólag a
Jóisten a világ, pontosabban az ember teremtésének utómunkálatakor az
észt osztotta el a legigazságosabban: nagyon ritkán panaszkodunk arra,
hogy, na, ebből nekünk milyen kevés jutott.

A BK Cie in:Errance című előadása a szegedi Régi Hungária terére
készült. A produkciót a fesztiválgazda MASZK Egyesület menedzselte,
Szeged város és az NKA Táncművészeti Kollégiuma pedig anyagilag
támogatta.