
Fogunk azon még küttyögni, hogy
átéltünk-e olyant, amiről a rendező beszél nekünk a színpadról. Nem,
nem éltünk át olyat, de nem is kell. Mert a rendező se sose élt át
olyat, amit mi átéltünk és én péel még azt sem éltem át, amit az
édesanyám átélt, amikor az édesapámat megpillantotta. Ám, lehetséges,
hogy el tudom képzelni. Mármint nem én személy szerint, hanem úgy
elképzeljük. Hagyatkozunk a fantáziánkra. Vitorlázunk az agyhullámokon.
Emléknyomokat hagyunk magunk körül és magunk is nyomokat hagyunk. Ezt
teszi a rendező is. Halat ad a férfi kezébe. Vagy baltát az asszonyéba.
Odavizelteti a színészt a fa tövébe. Nem egészen azért, mert
gyermekkorában maga is szívesen végezte szükségét isten szabad ege
alatt. Főhősének baja van a veséjével. Vagy nem bírja tartani. Mindegy
is. /Dehogy!/ A halottakat az ágy alá fekteti. A halottak azonban
kinéznek a deszkák vagy a sodronyok alól. Érdeklődéssel nézik azokat,
akik még élnek. Mert az élők olyan érdekesek! Olyan édesek! Vegyülnek,
alakulnak, kiválnak. Nem is lenne velük baj, velük, a halottakkal, ha
nem szólnának minduntalan az élőkből. Ha nem használnák a testüket, ha
nem látnának a szemükkel, ha nem beszélnének a nyelvükön. De a
halottakat is meg kell érteni. Hát, kihez beszéljenek? A másikhoz, aki
végtelen sorokban fekszik a föld alatt a Föld minden egyes pontján,
végtelen sorokban, letakarva a földdel, a Föld alatt vannak vagy
napfény, igen a Napfényből is ők zuhognak, a sóból, a vízből, a
tengerből, az üvegből, a szögből, a kőből, a fóliából, a
gombakonzervből, mert az nem úgy van ám, hogy a konzerveket nem az
ízesebb halottakból készítik, de nem ám! A rendezőről beszéltem volna.
Tudom, még egy pisis is végig tudja mondani, mit látott a színpadon,
milyen volt a világítás és a zene. A kellékek, a színészek, a szöveg,
hogy jó volt-e az irodalmi alapanyag, jó munkát végzett- e a dramaturg,
a helyére került-e minden, az utolsó pillanatban? Ezt a hülye is el
tudja mondani. Ott van a rákfene, amikor tovább szeretnénk lépni. Egy
lépéssel többet szeretnénk. Nem azt, ami van, hanem azt, ami nincs. A
rendező színpadán minden van. Azzal nincs baj. Dráma, igaz, nos, dráma
az nincsen. Nincsen konfliktus sem, az is igaz, rá tudok mutatni ezekre
a hiányosságokra, és ez lehet a mi hibánk. A koré, mely nem bővelkedik
drámában,

konfliktusban. Hanem? Hanem, miben bővelkedik korunk?
Elsősorban a minket megszállva tart
ó,
tébolyodott halottakban
bővelkedik korunk. Amíg nem engedjük el az ő rothadó kezeiket, addig
értsük meg, hogy a rendező sem tehet mást. Nem, azaz, igen!
Elfogultság, partneri viszony, bizonyos érdekek. Talán ízlés dolga is.
Talán jellem dolga. Igen, vitatkoztunk már, hogy valóban, kedv kell-e
hozzá? De, ezt, igazából Samuelnek sem hittem el. Kedv? Ezt nem
gondolhatja komolyan! Hurcolni őket! Élőt és élettelent. Végig. Végeig.
Végtelenig! Ezenekurvaföldön!