Magdalena
Miteva életteli, hangos és nagyon fontosnak tartja, amit csinál:
bábelőadásokat rendez és a világ nagy kérdéseiről gondolkodik. Az
előbbi miatt érkezett Szegedre: a Theatre Nobodies az 1.67 méter című
produkciót játszotta.
Hány centi vagy?
167.
Szóval ez egy személyes történet?
Nagyon személyes, de mindenki hiheti úgy, hogy róla szól: hiszen
mindenkinek van apja, anyja, jár iskolába, felnő, szerelmes lesz.
És végül szomorú véget ér.
Mint az élet. Ami azért az elejétől a végéig gyönyörű. A szépség, a
csúnyaság, a fájdalom, a bukás, a sors… mind gyönyörű. Az élet
gyönyörű. Még akkor is, ha az ember nem dönt semmiről… egy kissé
magasabb szinten nézve. Azt hinnéd, rajtad múlik, pedig nem. De attól
még nagyon szép. És nem mindenki látja szomorúnak az előadásunk végét.
Szerintem például a végén, amikor jön a férfi, és elvágja a köteleket,
amikkel a lány (épp mint gyerekkorában a mesében) a fához van kötve,
akkor a lelke benne marad a fatörzsben. És jön a szerelem tavasza,
aztán a nyár, aztán az ősz és a tél. De sokan nem veszik észre, hogy ez
bánat. Volt, aki valamiért úgy értette, hogy terhes a lány, kezdődik
elölről az egész. Másnak happy end volt. Belefér. Lényeg, hogy
megérintsen. Nem vagyunk zsenik, ki az, de azért ennyit, remélem, el
tudunk érni.
A két bábos egy szövőszék mögött: a főszereplő minden egyes életszakasza új szál a készülő anyagban.
Ők ketten a sorsot játsszák, a többiek mind bábok. Szó szerint. Azért
vannak ketten, mert a sors egyik fele érzelmesebb, a másik szigorúbb, ő
az idősebb, tudja, hogy mindennek meg kell történni. A szőnyegnek el
kell készülnie. Aminek mi persze a hátsó oldalát látjuk: a szövőszéken
csak az anyag fonákja látszik. Az sosem tökéletes: kiállnak belőle a
fonalak, össze-visszának tűnnek a minták. Csak azok látják teljes
szépségében, akik szövik, ők tudják, mi készül: mi sosem. De inkább
hagyjuk, mindenkire rá van bízva, mit lát.
Ezek a gyerekkori emlékeid?
Minden saját: a végén megjelenő szerető a pasim fotóiból van kivágva.
Tíz éve része az életemnek, ő készíti a zenéinket, szerintem zseni. A
zene a legjobb az előadásainkban.
A két színésznőd élete is benne van az előadásban?
Csak áttételesen. Az én álmaimból, fantáziámból lettek a képek, ezekből
dobtuk el a felesleget, és tartottuk meg, amit most láttál. De az övék
is lehetnének; és mert ők nagyon nyitottak, nekik is személyessé
váltak. A próbák során nagyon sokat beszélgetünk, most is három hónapon
át megállás nélkül, éjjel-nappal dolgoztunk, zárt világban.
Régóta dolgoztok együtt?
Együtt jártunk a bábfőiskolára, mind bábszínésznek tanultunk. De a
közös munkában sok volt a megszakítás. Ez biztos a karma: ha egy lány
dolgozni kezd velem, rögtön teherbe esik. Úgyhogy mindig van, aki
elmegy, más meg visszajön. Amikor 2000-ben végeztem, velük kezdtem ezt
a társulatot. Ezen kívül még két előadásunk van. A Tup-tup-ban két szív
a főszereplő, egy kék meg egy rózsaszín. A hajszálereiket nyújtogatják
egymás felé, de valami mindig közbejön, nem érik el egymást. Végül
összeugranak, fel akarják falni a másikat. És akkor összeforrnak egy
furcsa, torz szívvé. Ez a szerelem. A másiknak Hat milliárd rész a
címe, és puzzle-ból van. Abban is istenek játszanak emberekkel, akik
nem találják a nekik kiszabott helyet, nem elégedettek semmivel.
Minden előadásra új technikád van. Mi a közös bennük?
A szépség. A szépség fogja megóvni a világot. Most egy gyerekelőadásra
készülünk, ott is a varázslat és a szépség a lényeg. Nem szabad önzőnek
lenni. Ha megértjük, hogy senkik vagyunk, akkor nem lesz a világ ilyen
csúf meg fájdalmas. Természet! Világ! Szépek, nem? A dolgok nincsenek
elvégezve… bár meg vannak írva előre.
A báb nélküli színház nem érdekel?
Imádom a bábszínházat. Szerintem sokkal érdekesebb, amikor közvetítőn
keresztül jönnek elő az érzések. A fantáziának is így marad több tér,
márpedig ez a lényeg. A szavak úgysem segítenek.
Terveid?
Ezzel a társulattal szeretnék előadásokat csinálni. Jó lenne évente egy
produkciót tető alá hozni, ha nem adnak elég pénzt, akkor kétévenként.
A lényeg, hogy ne kelljen megalkudni. A házunkban, a padláson van a
próbahelyiségünk, ott dolgozunk, nagyjából ez a függetlenségünk
biztosítéka. Aztán ott játszunk, ahova hívnak. Inkább külföldön. A
Szófiai Központi Bábszínház nagyon régimódi intézmény, szigorú
hierarchiával, unalmas bábokkal. Nincs nekem energiám arra, hogy olyan
emberekkel küzdjek, akik egész életüket bábozással töltötték, és most
ők a főnökök. Csinálják, amit akarnak, nem akarom meggyőzni őket az
igazamról. Inkább éjszakai klubokban lépünk fel. Szófiában van három
underground klub. Ott legalább igazi emberekkel találkozunk, nemcsak
más művészekkel.