A compagnie drift társulatának három
tagja tudományos kísérletet végez a színpadon. Azt vizsgálják, énekel-
e titokban a paradicsom, lakik-e zene egy női térdkalácsban, és mit súg
egy pohár víz. Sok zaj, zörej, elektronikus zene, ének, mókás gépek és
váratlan táncok késztették hosszú tapsra a Régi Hungáriában összegyűlt
közönséget. Miközben az előadás rendezőjével, Peter Schellinggel
beszélgettem, a háttérben társulatának tagjai ketyeréiket hangolták. A
beszélgetés alá tehát kéretik izgalmas elektronikus hangkulisszát
képzelni.
Sikeretek volt.
Mi is jól szórakoztunk, miközben próbáltuk az előadást. Akkor ment a
legjobban a munka, amikor nem csináltunk semmit: csak beszélgettünk,
röhögcséltünk, álmodoztunk, és gátlás nélkül kimondtuk az ötleteinket.
Ez más színházban is előfordul, csak ott abbahagyják, hogy mehessenek
dolgozni. Pedig itt kéne kezdeni.
Komolytalan színház vagytok?
Szeretünk nevetni, de komoly emberek vagyunk. Mint minden emberre, ránk
is sok, nem kért terhet helyez a világ. Nevetünk, de nem vagyunk
felszínesek: ettől olyan a színházunk, amilyen. Játszunk, rögtönzünk.
Nekem abban van a tehetségem, hogy próba közben a kis dolgokban
meglátom, mivé fejlődhetnek. Ezekhez keresünk formát, olyat, ami
tetszik, amit minőséginek gondolunk. Kelet- Európában sötétebben látják
a világot, mint Nyugaton. Mindig otthon is érezzük magunkat itt,
Lengyelországban vagy Csehországban. Mert az abszurd, értelmetlen
világra válaszul az itteni emberekben kialakult a fekete humor. Mi a
tejjel-mézzel folyó Svájcban élünk, humoros előadást készítünk, de az
arról szól, hogy másképp gondolkodunk.
És hogy dolgoztok?
Ez az előadás úgy kezdődött, hogy rájöttem, a táncosaim egy csomó
másban is tehetségesek. Egyikük nagyon jól rajzol, képregényeket készít
meg animációs filmeket. Mind jó zenészek, hangszeren játszanak, szépen
énekelnek, pazarlás lenne, ha ezeket a képességeiket hagynám parlagon
heverni. Korábban a színpadon sosem zenéltünk, most pedig minden zene
ott, helyben születik. Két színész mellett van egy-egy
minidisc-lejátszó, onnan jönnek az alapok, a többit ők hárman csinálják
ezekkel a low-tech cuccokkal. A történet nem túl fontos, csak ürügy,
hogy felelőtlenül feldobhassunk magunknak labdákat. A helyszín egy
laboratórium, ott pedig bármi megeshet. A próbálkozás szabadságát adtuk
ezzel magunknak.
Én meg már éppen kezdtem értelmezni a labort.
Hát, ez a legjobb, ami történhet az emberrel! Egy pillanatnyi ötlet
nyomán létrehoz valamit, és amikor visszanéz, több mélységet talál,
mint gondolta. Azért mi is hamar észrevettük, milyen lehetőségek vannak
abban, ahogy az emberek a környezetükkel küzdenek.
A figurák is nagyon pontosan körülírható, különböző jellemek.
Ez volt a cél. Arra próbáltam rávenni a társaimat, hogy ne
színészkedjenek, csak csináljanak dolgokat. Ebből sokkal többet
kaphatunk vissza, mint amikor egy színész a saját művészetét akarja
előadni. Most a technikusunk az egyik színész. Sose akart színpadra
lépni, a próbákon sokáig nem is vette észre, hogy játszik, és mire
rájött, már túl késő volt. Azt hitte, ő csak a technikus, aki a
színpadon végezi a feladatait. Átvertem. Nagyon sokat tanultam ebből a
helyzetből. Mert ő tényleg csak dolgozott, nem akart színészkedni. Ez
volna mindig jó! Nem foglalkozni a figurával, jellemmel, csak elvégezni
a feladatot: innen oda menni, leülni, felállni, megfogni valamit. Aztán
a legvégén a felesleges részletek lesmirglizhetők, előjönnek a
másodlagos jelentések, felhangok.
A tánc azért nem lehet ennyire egyszerű.
Úgy érzem, mi nem koreográfiára táncolunk… vagy hát… nehéz kérdés.
Miért táncolunk egyáltalán? Néha csak tiszta mozdulat, néha egy
lelkiállapot érzékelhetővé tétele, a nem megmagyarázható, ösztönös
dolgok vizualizációja a táncunk.
Általában te is táncolsz.
Most én vagyok a technikus. Ha ő végzi az én munkámat, akkor én is az
övét. Nagyon élveztem, hogy nem vagyok a színpadon rendezés közben.
Újfajta érzés. De még újabb, hogy a zenélés áll az előadás
központjában, az irányítja a mozdulatainkat is. A lényeg most a zene.