Elvonási tüneteket okozna, ha egyszer
nélkülözni kéne a THEALTERről Baráth Ferenc Munkácsy-díjas
grafikusművész plakátjait. Ha utazási iroda lennék, mindent elkövetnék,
hogy hanyagolja egy kicsit a színházat, mert olyan utazásra, a
mindennapokból kiszakadásra, máshollevésre csábító, új ajtókat nyitó
plakátot, mint tőle, ugyan ki mástól kérhetnék?
A kezdettől, 1991-től tervezi a THEALTER plakátjait?
Két év kivételével. Magam sem tudom, hol maradt ki ez a két év, mert
úgy érzem, kezdettől fogva velük vagyok. Nagyon szerencsés találkozás
volt. Mindig is volt közöm a színházhoz. Színházplakáttervezőnek véltem
magam. Itt, Magyarország azonban rádöbbentem, nem lehet csak ezzel
foglalkozni. Újvidékről jöttem át, 20 évig voltam az Újvidéki Színház
plakáttervezője, és meghívásokra, más színházaknak is dolgoztam. Ott
jobban tisztelik a művészplakátot. És ma is elképzelhetetlen, még
ebben, a miénknél összehasonlíthatatlanul rosszabb anyagi helyzetben
is, hogy egy valamire való színháznak ne legyen művészplakátja. Vannak
még országok, ahol jobban megbecsülik a plakátot és a szerzőjét. De a
MASZKkal való találkozásom nem nevezhető tipikusan magyar kapcsolatnak,
öröm velük dolgozni, és az általuk képviselt arculat, szellemiség az,
ami annyira szerencsésen kifejezhető plakátban is.
Ha egy konkrét előadáshoz tervez
plakátot, nyilván más a feladata, mint amikor színházi találkozóról van
szó. Ez utóbbi esetben mi lehet a kiindulópont?
Attraktív vizuális meglepetést próbálok csinálni – a találkozó
szellemében. Nem illusztrálok, hanem a magam sajátos módján alkotok egy
mai attraktív plakátot, ami magában hordozza a alternatív színház
szellemiségét. Vagyis abban a szellemben próbálok dolgozni, amilyen
szellemben történik a találkozó. Független, szabad alkotást igyekszem
létrehozni, úgy, hogy közben persze – egyetlen kötöttségként –
rábiggyesztem a fesztivál kötelező információit. Ezért a sorozatért a
szakma is díjazott. 2003-ban, kimondottan a THEALTER plakátokért
megkaptam a Magyar Grafikai Stúdiók Egyesületének díját, az Arany
Rajzszöget. Amit sikerült a – most már – 13 plakáttal kiépíteni, azért
nemzetközi szinten is sok elismerést kaptam. De hát egy jó plakáthoz
két dolog kell: jó megrendelő és jó tervező.
Miért ezt a kifejezési formát érzi a sajátjának?
A plakáttervezés kezdettől fogva érdekelt, csak plakátos voltam. Csakis
ezt tartottam saját műfajomnak, és mindig úgy gondoltam, hogy komoly
eredményeket egy műfajjal foglalkozva lehet elérni a szakmában. A
plakát autonóm kifejezési forma, mindenhol a világban, bár talán itt
nálunk mellékesen kezelik. Mindenki tud, vagy legalábbis azt hiszi,
hogy tud plakáttal foglalkozni, ezért a sok rossz plakát. Pedig a jó
plakát nem illusztrál, hanem informál, értelmez, és kultúrát terjeszt.
A grafikus a plakáttal a plakát nyelvére értelmezi az eseményt,
érezhetővé teszi az időt, a színt, a kort, mindazt, amiért létezik maga
a plakát. Informál a világról és arról a pontról, ahol a szerző áll,
amikor alkot. Erről ad dokumentumot. Az is a plakát és a tervező
feladata, hogy kommunikáljon a közönséggel. Sok lépéssel a nézők
igényei előtt

kell járnia, de mégis meg kell szólítani, el kell érni
őket. harminc éve foglalkozom plakáttal, de
a tervezés számomra a mai
napig változatlanul alkotói tevékenység. Éppúgy megizzadok egy plakát
tervezésénél harminc év után, mint a kezdet kezdetén. Plakáttervezéssel
véleményt mondani a világról illuzórikus dolog. Összehasonlítva más
képzőművészetekkel: a plakáttervezőnek megfelelő szellemi körre,
háttérre van szüksége, színházra, baráti körre, hogy el legyen fogadva.
Olyanokra, akik támogatják, akik be tudják fogadni, ami új, ami másképp
fogalmazott. A kőszínházak ugyanúgy, ahogy az alternatív színházak,
anyagi gondokkal küzdenek, a plakát az első, amiről lemondanak.
Véleményem szerint a színháznak az is feladata, hogy minél több műfajt
bevonjon az alkotásba. Tehát az nem pusztán szerencsés, ha a
képzőművész és a képzőművészet jelen tud lenni, és mai impulzusokkal
tud reagálni a mai alkotásokra – ez kötelesség.