iskolák, mesterek
Az ELTE TTK matematika-számítástechnika szakán szerzett diplomát, 1985
és 1988 között az Akrobatikus Revütáncosképzőt látogatta, ahol a
megtévesztő név fedezékében magas szintű kortárs táncképzés folyt,
1993-94-ben elvégezte a Modern Táncpedagógus Képzőt. Emellett a
legkülönbözőbb kurzusokon vett részt, fontosabb tanárai: Jeszenszky
Endre, Berger Gyula, Lőrinc Katalin, Gálik Éva, Gál Eszter, Bill de
Young, Joe Alegado, Roberto Galvan, K. J. Holmes, Mark Tompkins, Daniel
Lapkoff, David Zambrano, Christina de Chatel, Nigel Charnock, Milli
Bitterli.
együttműködések
1994-ben Rui Horta, világszerte ismert portugál koreográfus
Magyarországra jött darabot készíteni és beválogatta csapatába. 1995 és
1998 között Gál Eszter több darabjában, továbbá Kulcsár Enikő és Berger
Gyula produkcióiban dolgozott. 1999-2000-ben Javier de Frutos
venezuelai származású, Londonban élő koreográfus társulatának
tagjaként, a Mazatlan című darabbal járta Európát. 2000-ben részt vett
Bécsben az Artificial Horizon Sorry című kísérleti produkciójában,
2001-ben szerepelt Ladjánszki Márta Szuka című darabjában, 2001 és 2003
között a Magyar Éva által vezetett Sámán Színház két előadásában is
játszott, 2004-ben fellépett Hudi László A kárhozat kertje című
produkciójában.
saját koreográfiák
1997-ben Szonáta című alkotása elnyerte az Inspiráció koreográfiai
fődíját, ez a díj tette lehetővé a következő évben a Kontroll kontra
elkészítését, amelyből táncfilm is készült. 1999-ben született A lila
hangyász című szóló. 2001 februárjában volt a bemutatója A
kiválasztottnak (legenda szúrt fényben), melyet Thomas Mann utolsó
regénye inspirált. Ugyanebben az évben hozta létre Ladjánszki Mártával
közös alkotását, a Miféle gyöngédséget. 2002-ben született a Véletlen
(tudományos ismeretterjesztő táncjáték), mely egyedülálló keveréke egy
matematikai ismeretterjesztő és egy táncelőadásnak. 2004 januárjában
volt a Lomtalanítás (mozgás és lélektanulmány két részben) premierje,
2004 decemberében pedig a Karcé (szabad ötletek színészekre és
táncosokra).
részletek egy kritikából
Az alkotó saját, sokoldalú játékosi személyiségéhez illeszkedve hívott
társakat: Szabó Réka olyan táncos, aki mer és tud beszélni. Akinek jó
hallani színpadon a szavát, az énekét. Így beszélő, mozgó színi
művésszel egyaránt értően tud bánni… A Karc karcolatok, krokik füzére.
Nincs története, abszurd orfeumi műsorként sorjáznak elő jelenetei. Hol
avantgárd Hacsek és Sajót látunk, hol irodalmi kontakttáncot,
parodisztikus szövegfutamokat vagy abszurd hangjátékot képpel.
Színészek és táncosok dolgoznak külön-külön és együtt, alkalmasint
helyet, szerepet cserélve. Műfajok és művészeik nem különülnek el…
Szabó Réka új darabja a minket körülvevő világ cserepeit izgalmas,
bizarr kollázzsá alakítva röhögtet. Látjuk az egymás mellett elbeszélő
barátokat, halljuk a mindent elöntő audioszenny foszlányait.
Hittérítő-spirituálgagyi ügynököket figyelhetünk akció közben…
Különösen, méltósággal bánik Szabó Réka és csapata a mával, ezzel az
útközbeni katyvasszal. Nem parodizálja, nem röhögteti ki se hőseit, se
áldozatait, se ikonjait. Nem alacsonyodik le addig, hogy konkrét köze
legyen hozzá. Stilizál és utalgat, szeretettel vesz kézbe, forgat és
szemlél… A Karc korszerű, a szó el nem koptatott értelmében. Izgalmas,
mulattató, elgondolkodtató játék. Picit társadalomkritika, picit
orfeum, picit komédia és nagyon színház – európai színvonalon. Egy
előadás, mely bárhol a világon megállná a helyét. Művészi
állásfoglalás, magas értéken.
(HALÁSZ TAMÁS: ÉRDES ÉLET – ELLENFÉNY)