Gyermekkoromban sokszor játszottam
azt a kiságyból kifelé bámulva, hogy a régi, berakásos ajtó, annak
rámái egy négyágú villát formáznak. Akkor is tudtam, hogy az ott nem
villa, csak akkor még inkább akartam, hogy villa legyen, és az is volt.
Néha visszaugrott rámának, de nem sokáig.
A felnőtteknek sokszor ezek a kezek csak kezek, a gyerekeknél ez
könnyebben működik – mondja Siklósi Gábor, zenész, mesélő, tervező. A
Figurina meséje alatt addig nem is volt gondom, amíg az ősrobbanást
formázta meg hat kéz, a Káosz anyaggá lett, a porfelhők csillagokká,
majd galaxisokká sűrűsödtek. Az egyik neve ma Tejút, s annak egyik
spiráljában él egy csillag, melyet lakói – így mondom, mert annak a
csillagnak nincs határa – Napnak neveznek. A Nap harmadik bolygóján az
élet kialakulásának valószínűsége matematikailag elhanyagolható, nem
csoda, ha mire az értelemre fordul, sárkányok és lidércek lakják. A
Sárkány meg a Lidérc meg az Ember egyidős. Önmagával.
Érdekes, hogy ez a műfaj, a kézjáték, mely már az emberi fejlődés legkorábbi szakaszában működhetett, mennyire filmszerű.
Az előadásban lehet „vágni” – mondja Siklósi. A műfaj sajátja ez, tehetnénk hozzá. Nincs átöltözés, bábcsere, függöny.
Kiságyból villát már nem látva, kíváncsi lennék, hogy vannak ezzel a mostani bábszínházba járó gyerek.
Nincsenek bökkenők – mondja a rendező. – A gyerekeknél még a fakanál
nagyon könnyen lehet fejkendős anyóka a tárgyjátékban, s így van ez a
kezekkel is.
A Figurina csodálatos játéka arra döbbent rá, hogy tanuljunk meg
egyszerűen játszani és játszatni, csodákat láttatni. Történetet, Mesét
és Békét meg Reményt teremteni: csupasz kézzel a tűzrakás és a
barlangfal között.
|