Mindenféle előképzés után 20 évesen
felvételiztem a szófiai Színiakadémiára, fel is vettek, de fél év múlva
otthagytam az egészet. Engem akkoriban már kezdett az izgatni, ami most
is, őket viszont a test egyáltalán nem foglalkoztatta. A legtöbb
tanárom mást gondolt a színházról, mint én, nem akartam négy évet
elfecsérelni. Inkább a saját munkáimmal foglalkoztam, haladtam a
fizikai alapú színház irányába. Azóta is egyszerre dolgozom és tanulok:
koreografálok másoknak, zenét szerzek, táncolok. Közben butoh-t
tanultam Franciaországban, más stílusokat Bécsben, Berlinben: mindig
megtalálom, ami érdekel. Operaéneklést is tanultam, mert az
előadásaimban sokat használom a hangomat. Nincs határozott stílusom,
talán a butoh az, ami a leginkább felismerhető a mozgásomban. A
segítségével értettem meg, a testem él; figyelnem kell, mi történik
vele, hogy ne én irányítsam, hanem hagyjam, hogy ő irányítsa magát.

Ez az első szólóelőadásom. Szükségem volt erre a tapasztalatra, tanulni
akartam belőle. Egyedül csupa olyan lehetőség és nehézség merül fel,
ami egy társulatban sosem. A visszajelzés nem hiányzott, magamban
dolgoztam, az eredményt csak a premier előtti napokban mutattam meg
néhány barátomnak, amikor már mindegy volt. Így mélyebbre tudtam
merülni magamban: így kevesebb a kompromisszum, több az őszinteség. A
közös munkában elkerülhetetlen a kedveskedés, az udvariaskodás, egyedül
viszont nagyon messzire el lehet jutni. Aki élesíteni akarja az
érzékeit, annak muszáj őszintének lennie magával, kényszerítenie kell
magát, hogy ismeretlen vidékeket keressen. Jó ez, ha partnerekkel is
sikerül, de arra emberi kapcsolatok mehetnek rá. A teremtő folyamat
szempontjából a magány nagy érték, és nagyon tisztelem azokat, akik
egyedül dolgoznak. Én viszont nem akarok. Most elértem, amit másképp
nem sikerült volna, de szeretnék még partnerekkel is próbálni.
Sokat tanultam ebből az előadásból. Nem tudom pontosan elmondani, mit;
a testemben van, nekem az a hangszerem. Annyi biztos, magabiztosabb
lettem a színpadon. Az is nagy öröm, ha átlépsz a félelmeiden meg a
gátlásaidon. Az ember fél attól, hogy nézik, de meg kell küzdenie vele:
a félelem energiává változhat, segíthet a játékban. Ha valaki majdnem
meztelen a színpadon, kiadja magát… ha termékké változtatja magát, amit
fogyasztanak, ahhoz ez kell.
Amikor elkezdtem a Lili Handelt, nem tudtam, mi lesz a vége. Volt egy
alapkoncepcióm, eldöntöttem, hogy a test lesz a témám, a test eszméje
Azt a kérdést akartam körüljárni, hogy mi történhet egy testtel;
létezik-e a test, ami termék, amit fogyasztásra szántak, akár
esztétikai, akár gyakorlati értelemben. A test felhasználása,
elhasználása vált a központi kérdésemmé, ez volt a kiindulópont. Írtam
néhány szöveget, zenét, de másokét is használom. Nem tudom, mi lett a
vége. Nincs is vége, folyton változik, rögtönzök, kihagyok, új
részletek kerülnek bele. A nézőkön múlik meg rajtam múlik.
Egy hónapig próbáltam, aztán egy 15 perces változatot bemutattam
Stockholmban. Otthon tovább dolgoztam, így lett 50 perces az előadás:
novemberben játszottam először Szófiában, azóta körülbelül harmincszor
adtam elő. Többnyire fiatalok nézik, de egyszer csupa ötven-hatvanéves
nézőm volt: élvezték, talán jobban is, mint a fiatalok. Egy másik
alkalommal csak heten ültek a nézőtéren: az volt az egyik legjobb
előadás; személyesebb lett, mert nem a tömegre, hanem az egyénekre
koncentrálhattam.
A következő produkciómat az Egyetemi Színházzal készítem. Kéthónapos
tréning után háromhónapos próba kezdődik húsz emberrel. Perforatórium a
darab címe; én írtam. Enzimekről fog szólni, a szöveg komoly tudományos
műveken alapul. Ha az ember viszonyokat, reakciókat akar a színpadra,
nagyon gazdag anyag, a szöveg meg szinte költészet: a legtöbb szó
nagyon szépen hangzik, de nem érteni, mit jelent. Kórusokat írok
enzimeknek, fehérjéknek, efféléknek.
Végül is a testemet használom folyton, meg kell jobban ismernem.