
Több mint egy évtizede viszem
magammal a THEALTERt. Először a szememben és fülemben, később már csak
a szívemben kaptak helyet a sokszor a túlélésért küzdő fesztivál
előadásai-képei. Furcsa viszonyunknak azonban nem vagyunk okai, csak
elszenvedői. Sem ő, sem én nem tehetünk arról, hogy eltávolodtunk
egymástól. Az első időkben nagy szerelem volt. Úgy lubickoltam benne,
ahogyan hal a vízben. Rohantam egyik előadásról a másikra, nehogy
lemaradjak valamiről, nehogy nélkülem történjen meg a színpadon a
varázslat. A szabadság érzetét adta nekem. Köszönhetek neki ezen kívül
is sokat. Megnyitotta előttem a Vám téri malmot – Lajkó Félix
szívetfacsaró hegedűjátékát ma is fel tudom idézni –; a tiszai uszályon
ausztrál hangszerek búgtak, közben néztük egy kiállítás
áttetsző-valótlan képeit; otthonommá vált a Régi Zsinagóga, a zsini,
ahol a számtalan látott és hallott, beszívott, megrágott és kiköpött
előadáson túl a legszebb élményem mégis az volt, amikor egyedül
ülhettem a félhomályban, a porszagú falak között. És megnyitotta nekem
a Kasst, ahol tévésként már botladoztam a gerendák között, félve attól,
hogy egy emeletnyit zuhanunk az operatőrrel együtt, kitárta a szálló
ajtaját előttem, és lehettem az, aki voltam: áhitatos néző az önmagában
is hihetetlenül szép díszletek között. S köszönhetem azt is, hogy
ahányszor kimegyek az állomásra – várni, búcsúztatni, utazni, vagy
vonatimádó fiammal felkéredzkedni az ő kedvéért egy mozdonyra –, mindig
látom Brassói pályaudvarrá átlényegülni az állomás megkopott épületét,
várom, hogy felsírjon a hegedű, és táncra perdüljenek a mezőségi
szoknyás lányok, hogy felkapcsoljanak egy reflektort, és a padról
felállva útnak induljon egy feketébe öltözött házaspár. Évekig más
időszámításban éltem. Létezett a THEALTER előtt, a THEALTER alatt és a
THEALTER után. Mindig a háttérből szemléltem a dolgokat, akkor is a
zsini falánál álltam, amikor az egyik megnyitó idején egyre nagyobb
cseppekben hullott a fák levelei között az eső a zsinagóga kertjére. És
az emberek, ahelyett, hogy esernyőért futottak volna, az ég felé
emelték az arcukat, és táncolni kezdtek. Lehettem az Ex-stasis
munkatársa, és ez lehetőséget adott arra, hogy más szemmel – az optikán
át – lássam a fesztivált. Hogy hajnalban, még néhány óra alvás és a
munkakezdés előtt, végignézzem az aznapi fotótermést, abban a biztos
tudatban: sikerült magamnak megteremteni valami nem mulandót, valami
örökké tartót. Pillanatokat a megapixelek világában, amelyeket csak én
értek majd, ha évtizedek múlva a cd-lemezről előhívom őket. Neveket nem
tudok. Láttam sok arcot, cseréltünk szavakat emberekkel, felírtam és
elhagytam számokat, ahogyan felírták és elhagyták az enyémet. Ez volt a
szerelem időszaka. Aztán jött a válás. Amikor már más volt a fontos. A
nyarakat a gyerekek jobban kitöltötték, mint sem belefért volna az
egész THEALTER. Bár sosem felejtem el: Juronicsék a zsiniben táncoltak,
másfél éves lányom pedig mozdulatlanul ülte végig a kétszer ötven
perces előadást. Áhitattal. Ahogyan azt kell. Fogtam a kicsi kezét, s
hosszú órákra megvalósult az az egység, amire minden színházcsináló és
színházlátogató vágyik: egyek voltunk: az előadás meg én. Mégis
váltunk: ő, a THEALTER, és én elhidegültünk egymástól. Nem mondom, hogy
nem szerettük már egymást, de valahogyan átírta egymás iránti
rajongásunkat az idő szövevénye.
Aztán jött egy szünet, a tavalyi év. Nem hívott, nem keresett, és
én sem hívtam, nem is kerestem. A viszony azonban nem vált iszonnyá,
inkább plátóivá lényegült.
Nagyon szeretem őt.
Megmagyarázhatatlan, megindokolhatatlan, feltétlen szeretettel.
Úgy, ahogyan egy anya kíséri végig az életén gyer mekét. Úgy, ahogyan
egy nő a régi szerelmére gondol.
Még ha már el is vált tőlem, a legjobbakat kívánom csak neki.
Hosszú, boldog életet, sikert, és olyan szeretőket, amilyen én voltam.