Több fotókiállítás is gazdagítja idén a THEALTER és a SZASZSZ programját. Az érdeklődők megtekinthetik Révész Róbert tárlatát, a tavalyi Leica Fotós Workshop képeiből rendezett kiállítást, valamint az ELTE Egyetemi Színpad történetének egy szeletét, képekben elmesélve.
Révész Róbert már hosszú évek óta a THEALTER fotósa. Elsősorban színházi- és jazzfotóiról ismert a szakma és a közönség körében. Tárlattal már 2001-ben is szerepelt a programban, akkor a jubiláló, tízéves fesztivált ünnepelte képeivel. Most ismét egy önálló kiállítással jelentkezik: a 2001-től 2005-ig tartó időszak THEALTER-es élményeiről mesélnek fényképei. A Szegeden élő Révész 1994-től a MASZK programjainak dokumentátora, 1996-tól 2003-ig pedig a Szegedi Kortárs Balett állandó fotográfusa volt. A színházi fotózás nem sokban tér el az egyéb jellegű fotózásoktól. A lényeg mindig a kompozíció és a világítás. De nem elég egyszerűen dokumentálni azt, ami a színpadon történik, próbálok némi pluszt is hozzáadni – mondta munkáiról Révész. – A THEALTER-es programok esetében nehezítheti a feladatot, hogy az alternatív színházak rendezői kimondottan szeretnek kevés fénnyel, vagy akár fény nélkül dolgozni. Ez nem kedvez a képeknek. Ilyenkor kompromisszumokra van szükség, a fényképész annyit tehet, hogy beletörődik a helyzetbe. Már amelyik… De ha a kép nem jó, a rendezők könnyen elkönyvelik, hogy a fotográfia alkotója a hibás.
Az idei tárlat mindenesetre bizonyíték arra, hogy születhetnek kiváló fotók alternatív színházi előadásokról is. A Horváth Mihály utcai Dusha Galériában egészen pontosan harminc, változatos -témájú kép kapott helyet. A kiállításmegnyitót Révész saját zenekarának, a Mehari Garobának fellépése színesíti. A megnyitóimat már rég nem tudom elképzelni zene nélkül – árulja el Révész Róbert. – A miénk egy afrobalkáni hangulatot árasztó dobzenekar. Bevallása szerint az előadások fotózásához nincs szükség különösebb előkészületekre, lencséjét sem izzítja előre. Mindig az adott pillanatban, a produkciók alatt dől el, hogy miből lesz jó képanyag. Hogy 2001 és 2005 között mi keltette fel figyelmét, azt az érdeklődők a fesztivál egész hete alatt megtekinthetik.
Haris László fotóművész vezetésével fotográfus mesterképzésen vehettek részt a tavalyi színházi szemle alatt az érdeklődő, fotóművészetben jártas fiatalok. Az itt készült munkákból nyílt kiállítás a SZASZSZ szakmai programjának keretében. Kettős célja volt a workshopnak – mondta Haris László –, az egyik, hogy a résztvevőket megismertessük egy különleges fényképezőgéppel, a Leica-val, ami a fényképezés Rolls-Royce-a. Ez nem digitális, hanem analóg fényképezőgép: filmre vett felvételeket készít. Szándékunk volt még az is, hogy beavassuk ezeket a fiatalokat a színházi fotózás műhelytitkaiba. A mesterképzést három táncos is segítette a Még 1 Mozdulatszínháztól, akik a legnagyobb meglepetésre nem csak modellkedtek, hanem tanácsokat is osztottak a tanítványoknak. A fiatal fotósoknak – akik elsősorban a Kaposvári Egyetem Fotográfus szakának hallgatói, de van köztük szegedi ifjú is – lehetőségük nyílt arra is, hogy a szemle előadásain képeket készíthessenek. Sokuk számára ismeretlen volt a színház világa a workshop előtt. A képek ennek ellenére olyannyira jól sikerültek, hogy a budapesti Bethlen Galériában már rendeztek belőlük kiállítást az év elején. Többek között Kerekes Emőke, Martos Márton Gazsó, a szegedi Egri Attila, és a képeivel az idei sajtófotó kiállítás anyagában is szereplő Pelczer Dóra képeit csodálhatjuk meg Szegeden is. Büszkék vagyunk arra, hogy kivétel nélkül mindegyik kép kiállítható minőségűre sikerült – mondta Haris. – Nem csupán előadás-, illetve próbafotókról van szó, izgalmas képek készültek például a Tisza-parton vagy a Kass Szálló akkor építés alatt álló szakasza előtt is. A kiállítás megtekinthető a fesztivál ideje alatt a Grand Caféban.
|