Keresés
 
  A program | A fesztiválról | Archívum | Sajtószoba | Linkek  
 

THEALTER / Exstasis - 2008. évfolyam - 1. szám / Beszélgetés Urbán Andrással rovat

 

Lapszámaink

Fábián Barbara - A színházunk nem művészkedő egotrip

nyomtatható verzió

Urbán András Társulata visszatérő vendége a THEALTER Fesztiválnak. Éppen ideje hát, hogy portré készüljön az együttes vezetőjéről. Egy olyan írás, amelyben beszél a kezdetekről és a jelenről. Színházi koncepciójáról, avantgárd indulásról, kompromisszumokról, beskatulyázásról, balkániságról, és nem utolsó sorban új előadásukról, a Turbo Paradisóról.

– Első színházi és irodalmi alkotóműhelyét már 17 évesen létrehozta. Hogyan emlékszik vissza: kamaszos megmutatni-vágyás volt ez, vagy tudatos, ma is vállalható színházi hitvallás követése és kifejezése?

– Mindig  is vállalhatónak tűnt, ma pedig egyre inkább.  Elég  bátran,  kritikusan  fordultunk  a  civilizált  társadalmi  viszonyok  felé, modern –  avantgárd  –  művészeti  formákat  felhasználva.  Ugyan néha  csak  a  fazon  miatt,  ám  mindig  őszinte, könyörtelen odaadással. A  szakirodalom – Brook, Artaud, Grotowsky  – mindig  azután  ért  hozzánk, miután megtettünk  egy  lépést.  Ezekben  a  könyvekben  inkább  felismertünk  dolgokat,  mintsem csupán újdonságként fogadtuk volna őket.

– Ha jól sejtem, az AIOWA volt az első komoly, az Ön szakmai múltjában is meghatározó formáció. Harcos, ellenálló csoportnak tűnik számomra abból, ahogyan az  interjúiban beszél róla.  Miből  táplálkozott  ez  a  „harci  kedv”? Hogyan lehet megfogalmazni az AIOWA akkori céljait, illetve színházi hitvallását?

–  Az  AIOWA  mindenképpen  nagyon  fontos dolog volt, ma  is az. Elég bátor pasik  jöttek össze még mai  szemmel  nézve  is.  Többféle  gondolkodásmód  jelent meg ott. A színházat szinte autentikus  ösztönösséggel  csináltuk. Húsz  évesek  voltunk, amikor elkezdődött a délszláv háború. Épp kezdtünk tágabb környezetben is érdekes színházi csoportnak számítani. Akkoriban azt nyilatkoztuk, hogy  a  művészet  csak  pénzszerzés,  és  az  a  cél,
hogy  területeket hódítson magának. Volt egyenruhánk,  hajviseletünk.  Persze  ennek semmi  köze nem  volt  a militáns  kijelentésekhez,  csupán  egy jóízű  provokációnak számított  a  helyi,  régióbeli kultúrsznobok,  kultúrfőnökök  felé.  Ám  azért  az erre  az  időszakunkra  oly  jellemző  rendtagadás, formateremtés mindenképp  fontos  –  tán  kultúrtörténeti szempontból is.


– A  ’90-es  évek  végén  öt  évre  visszavonult  a színháztól. Mi volt ennek az oka?

– Elegem lett magamból és abból, ami körülöttem történt, mert kizökkent a világ, és ezt én már nem  tudtam  feldolgozni,  részt  venni  sem  igazán akartam benne. Túlhajszolt is voltam, megtörtént velem pár disznóság is. A mai szerb sajtó, amelyik újra felfedezett, szóvá is teszi, hogy hova tűntem. Haza. Oda tűntem el, és sokat féltem, bár nem jártam korán lefeküdni…

– Nem egy kényelmes, kommersz színházi hagyomány az, amely az Ön tevékenységét kíséri. Márpedig az ilyen alakulatokat könynyen  skatulyázzák  be  –  rossz  értelemben.  Megfogalmazható egyfajta ars poetica, ami Önre és a társulatára, illetve a színházára jellemző? Illetve elutasítanak-e valamilyen skatulyát?

– A beskatulyázás – legalábbis, ha a munkámat próbálják behatárolni – nem zavar, de feleslegesnek tartom. Az előadásaim mindig másfajta  anyagból  táplálkoznak, másfajta  színházi  nyelvet  használnak. Az viszont zavar, amivel ebben a mi kis sivár kultúrpornográfiánkban találkozom,  mikor  is  elég  középszerű  színházasok  próbálkoznak afféle  tehetséges  furcsaságnak  tartani:  azt tudom  csinálni,  amit  ők  nem,  de  amit  ők
tudnak, azt én nem. Az a színház, amivel mi foglalkozunk, nem egy középszerű baromság, és nem is művészkedő egotrip.


– Már több mint két éve vezeti a Kosztolányi Dezső  Színházat.  A  színházigazgatás gyakran kompromisszumokra kényszerítő vállalkozás. Ezt hogyan éli meg?

–  A  Színház  és  a  Társulat  nem  igazán különválasztható  dolgok  –  legalábbis  egyelőre. Az Urbán András Társulat  előadásaira  általában meghívtam  pár  embert,  hogy dolgozzanak  velem  egy  bizonyos  független  produkción.  Az  utóbbi  időben  főként ezek az emberek alkotják a KDSZ társulatát.
Két  évvel  ezelőtt  a  KDSZ  igazgatójaként lehetőségem  nyílt  arra,  hogy  pár  színészt
munkaviszonyba vegyek. A KDSZ és az UAT egyféle koprodukcióban van. Ami a kompromisszumokat  illeti:  különösebb  nyomás nincs  rajtam.  Mondjuk  elég  kemény  volt
a  létfenntartó,  létjogosultság-bizonyító menet. Mindig akadhat egy-két majomparádé alak, aki nem becsüli az ember munkáját, és  idő  kell  neki,  hogy megértse,  és  inkább élvezze, élje  át  azt,  amit  lát, mintsem hogy felháborodjon. Az  a  kompromisszum, hogy olyasmivel  is kell foglalkoznia az embernek, amivel nem annyira szeret. Szabadkán – ami a kultúréletet illeti, főként Lovas Ildikónak, a város kulturális tanácsosának köszönhetően – elég jó a hangulat.


– Az Urbán András Társulata név számomra azt mutatja, hogy a társulat erőteljesen viseli az Ön kézjegyét. Miben mérhető ez? Rendezői színházról beszélhetünk?

– Rendezői színház persze, kizárólagosan. Mégis  nagyon  fontosak  a  színészek,  azaz ez  semmiképp nem  jelenti a  színész elnyomását.  Fontosak  azok  az  emberek,  akikkel dolgozom.

– Egy kritikusa  írta:  „kiderül, hogy egy balkáni magyarnak van mit közölnie a világgal. De ahhoz balkáni magyarnak kell lenni”. Ez a balkániság – amit a szerző említ – mennyire játszik meghatározó szerepet a színházi gondolkodásában?

– Én nem  több országban vagyok otthon, hanem két országban nem  vagyok otthon. Nem  vendég  vagyok, nem  szenvedek  azoktól a  fixációktól,  amiktől  a  vendégek.  Az  ember  abban  bízik,  hogy  ez egyfajta rálátást biztosít neki. Az, hogy egy kultúra művészeti életét
pont valaki olyan fogja megújítani, aki furcsán tartozik az adott kultúrához, nem újdonság.


– Beszéljünk az új  előadásról, a  Turbo  Paradisóról. Néhányan már  láthatták, de  van, aki a THEALTER-en nézi meg  először. A műfaji meghatározás már önmagában érdekes: „gyengéd félelem szünet nélkül”. Mit kell tudnunk róla?

–  A  Turbo  Paradiso  a MASZK  támogatása  nélkül  nem  valószínű, hogy  létrejön.  Gyakran  próbálják  az  előadásaimat  úgy  jellemezni, mint  háborús  traumákat,  nehéz  világot  boncolgató  darabokat. Általában nem erről van szó, de most  igen. A  félelemről szól, gyengéden,  akár  vidáman,  énekkel,  tánccal,  egy  óra  hosszában,  szünet nélkül. A kezdetek kezdetén köze volt Danilo Kiš A holtak enciklopédiájához, ma már azt hiszem, az emlékének ajánlom. Ez az előadás érinti  a  félelmeinket,  a  félelmeimet,  a  félelmeiteket,  ám még  egy nagyon baráti, haveri érintéssel. Részemről  szeretve – még ha úgy nem is igazán lehet.

–  Egyre népszerűbb az Urbán András  Társulata.  Ezt mutatja a díjak  sokasága  is,  amelyek  idén  a  POSZT  elismerésével  gyarapodtak. Nem fél a kommercializálódástól?

– Nem félek. Örülök, hogy a KDSZ és az UAT egyre ismertebb.

2.oldal

Vissza a tartalomjegyzékhez Az oldal tetejére
 

2024 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció