Döntően eltévesztették a műfajt, ennek ellenére az én első három helyezettemet közlésre alkalmasnak látom egy színházi vagy irodalmi folyóiratban – mondta az esszépályázat írásairól Szilasi László irodalomtörténész, a zsűri egyik tagja. – Magam nem vagyok színházi szakember, a szöveg felől közelítettem meg tehát a pályamunkákat. Meglepett, hogy a fiataloknak nincs saját nyelve, hogy a legtöbb munka nincs jól megírva. Ezt ellensúlyozandó azonban jobban értenek a képi világhoz, a képek értelmezéséhez a pályázók, de ez engem annyira nem tett elégedetté. Ha valamiféle tendenciát szeretnénk kimutatni, ahhoz talán kevés a 14 pályamű, de az elmondható, hogy legtöbbjük a színház intermediális helyzetét, a színház, a film és a televízió egymással szembeni pozícióját próbálta értelmezni. Ugyancsak foglalkoztatta a pályázókat a kommersz és a magasművészet viszonya. Arra a kérdésre, hogy az esszé mennyire adott lehetőséget a kísérletezésre, vagy az önálló gondolkodás beindítására, az iroda-lomtörténész elmondta, a legtöbben nem voltak tisztában az esszé mibenlétével. A pályamunkák többsége a műfajt voltaképp lábjegyzetek nélkül megírt tanulmányként kezelte, volt prózába hajló munka, de akadt, aki teljesen eltévesztette a házszámot, és színikritikát, illetve valóságos kiáltványt adott be a pályázatra. Szerintem a legjobbak között van az a pályamű, amely a bábokról, a bábfigurák és a szexualitás viszonyáról értekezik. Ugyancsak értékes az a magyar esszéhagyományba ágyazottan megírt szöveg, amely színházelméleti keretek között vizsgálja a metamorfózis jelenségét.
Az egyetemi színpadok produkciói: – Feleselők Színpad, Veszprém: A mi színházunk (színháztörténeti kalandozások, híres párosok) – KonzervArtaudrium, Debrecen: Induló (abszurd dráma) – Radikális Szabadidő Színház, Budapest (ELTE): Brutus (egy gyilkosság újratárgyalása Paul Foster darabja nyomán) – Szegedi Egyetemi Színház: Hubay Miklós darabjának felolvasószínházi változata
|