A Napra zenéjét nehéz jellemezni. Egyik alappillére az 1960-as évek progresszív rockzenéje, a másik a tradicionális magyar, illetve Kárpát-medencei népzene. Az előbbit Jimi Hendrix és kortársai fémjelzik, míg a másikat Bartók munkássága és a magyar folk-rock színtér.
Két eltérő zenei világról van szó, melyeket eddig különbözőképpen próbáltak vegyíteni mások is, több-kevesebb sikerrel. Általában vagy folkos elemeket tartalmazó rockzene jött létre a kísérletből, vagy egy rockosabb, pörgős folk lemez.
A Napra esetében azonban mindkét irányzat egyenjogúan képviselteti magát. Egymást erősítik ütemről-ütemre a népzenei témák és torzított gitár riffek – teljes harmóniában egyesül mindkét hagyomány legjava.
Fontos méltatni a zenészek egyéni hangszeres tudását is. Both Miklós gitáros-énekes bármit eljátszik, az ő témáira épül a zene. Egyszerre ritmus- és szólógitáros, ha kell, hegedűtémát imitál, ha kell, harmonikaszerű hangokat csal ki hangszeréből, de a Dream Theaterre jellemző progresszív-metálos futamok is megjelennek nála. A ritmusszekciót Winter Csaba basszusjátéka, nagyszerű funkys slappjei és Pfeiler Ferenc dobos kiváló pörgetései teszik emlékezetessé. A népi vonulatot a műfaj élcsapatába tartozó négyes alkotja: Bobár Zoltán harmonikán és brácsán, Hegedűs Máté – nomen est omen – hegedűn, Balogh Kálmán pedig cimbalmon játszik, míg Krámli Kinga klasszikus népies énekével bűvöli el hallgatóit.
A zenekar mindössze négyéves, de már első albumukkal, a tavaly ősszel megjelent Jaj, a világ!-gal Fonogram-díjasok lettek világzene kategóriában, még ha az etno-rock kifejezés találóbb is lenne zenéjükről beszélve. Muzsikájukat bárki fogyaszthatja, a rocker, a népzenész, a kifinomult ízlésű zenekritikus épp úgy, mint a mulatni vágyó bohém. Ez a zene mindent tud.
|